2024. április 24. szerda
György és Debóra napja

Elnyerte a Saul fia az amerikai filmkritikusok díját is

Nemes Jeles László Saul fia című alkotása tarol: a Golden Globe-díjat is elnyert holokausztdráma kapta a legjobb idegen nyelvű film díját az észak-amerikai film- és televíziós kritikusok legfontosabb díjainak gáláján. Korábban az amerikai filmakadémia Oscar-díjra jelölte a filmet a legjobb idegen nyelvű alkotások között.

Az amerikai és kanadai filmkritikusokat tömörítő Broadcast Film Critics Association (BFCA) és az észak-amerikai televíziós kritikusok szervezete, a Broadcast Television Journalists Association (BTJA) január 17-én először adta át közös gálaest keretében a díjait. A háromórás Critics' Choice Awards-ceremónián 51 kategóriában osztották ki a trófeákat, a Spotlight - Egy nyomozás részletei kapta a legjobb film elismerését, a legfontosabb színészi díjakat pedig A szoba főszereplője, Brie Larson és A visszatérő sztárja, Leonardo DiCaprio nyerte el. A legjobb idegen nyelvű film díját pedig Nemes Jeles László Saul fia című alkotása kapta.

 

"Minden kamasznak látni kell"5427.jpg

"Minden kamasznak látnia kell ezt a filmet, nem azért, hogy tele legyenek a mozik, hanem mert sokakból hiányzik az empátia" - fogalmazott Nemes Jeles László, a Saul fia rendezője az Oscar-díjra való jelölés kapcsán tartott sajtótájékoztatón.

 

A rendező az amerikai filmakadémia jelölésről szólva kiemelte: különösen sokat jelent, mert azt jelzi, hogy elsőfilmes is kerülhet ilyen kiváltságos helyzetbe. "Nem vagyunk zsenik, csak sokat dolgoztunk" - jelentette ki.


Nemes Jeles László több mint száz közönségtalálkozón vett már részt - mondta a rendező -, ahol sokan mondták, hogy félve ültek be a filmre, mert attól tartottak, hogy a látvány sokkolni fogja őket. Olyanok is akadtak közöttük, akik maguk is túlélők, és azt mondták, a film hangot adott mindannak, amit eddig nem tudtak elmondani.

 

Díjeső

5424.jpgA díjszezon során már számos elismeréssel lett gazdagabb a Saul fiának alkotógárdája. Erdélyi Mátyás operatőr egyebek mellett a világ legtekintélyesebb és legnagyobb múltra visszatekintő operatőrfesztiválján, a Camerimage-on megkapta a Bronz Béka-díjat, és esélyes az amerikai operatőrszövetség díjára is a nem amerikai filmek kategóriájában.


A film hangmérnöke, Zányi Tamás, aki szintén több rangos elismerést vehetett át a Saul fiáért, elmondta, hogy a rutin, az inspiráció, valamint a díszlet mellett sok színész a hangjával is hozzájárult a hangkép kialakításához. Nem hangjátékot készítettek, mindig a filmmel együtt haladtak. Nem filmes effektusként, magamutogatón alkalmazták a hangokat, hanem mindvégig a hitelességre törekedtek - tette hozzá. Arról is beszámolt, hogy egy amerikai hangmérnök azzal kereste meg, hogy szeretné beilleszteni a tananyagba a Saul fiát.

 

Amerikában is népszerűsíteni fogják5425.jpg

Havas Ágnes, a filmet finanszírozó Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója a sajtótájékoztatón bejelentette, hogy megállapodást kötöttek az alkotás amerikai forgalmazójával, a Sony Pictures Classicsszal arról, hogy a Filmalap hozzájárul a film amerikai kampányához. A Sony már eddig is több százezer dollárral támogatta a Saul fiát - idézte a Filmalap vezetőjét az MTI.


Vági Zoltán, a film történész szakértője úgy vélte: "A film nemzedékek gondolkozását fogja alakítani". A holokausztkutató szerint a Saul fia műfaját tekintve nem dokumentumfilm, hanem játékfilm, "fikciós realizmusként" lehetne meghatározni. Rajk László díszlettervezővel együtt voltak a felelősek azért, hogy minden hiteles legyen a filmben. Amikor a kész filmet megnézte, úgy érezte, ő is ott van a lágerben, "ha a többi néző is úgy érzi, akkor sikeres a film" - mondta.


Rajk László a film különleges perspektívájával és eredeti látásmódjával kapcsolatban kifejtette, hogy a filmtörténet látványvilágát három részre osztaná: az elsőben a Ben Hur-jellegű filmek készültek hatalmas díszlettel, amit láttak a színészek, a rendező és a közönség is. A másodikban emberek kék vagy zöld dobozban dolgoztak, a rendező és a színészek nem látták a díszletet, csak a néző, a harmadik szakasz pedig, ami most elkezdődött, ennek éppen a fordítottja: a díszletet a rendező, az operatőr, a színész látja, a közönség viszont nem.


"A filmtörténet egy olyan szakasza indult el, amikor igazán érződik a filmkésztés 'sajátszerűsége'. Ez a film bizonyítja, hogy az emberi arcjáték, az emberi testmozgás, a hangok, zörejek, kiáltások hozzásegítenek ahhoz, hogy megértsük ennek a szörnyű halálgyárnak a tereit. Tényleg olyan szakasz a filmes látványvilágban, amikor minden együtt működik, és elmondható, hogy a filmkészítés csapatmunka, mindenkinek a tudására szükség van ahhoz, hogy egy ilyen film készülhessen" - foglalta össze Rajk László.

 

Nyáron már szerveztek fiatalok számára vetítéseket, és a tervek szerint lesznek újabb hasonló rendezvények - hangzott el a sajtótájékoztatón. A Saul fiát csaknem nyolcvan országban vetítik vagy fogják vetíteni - az Egyesült Államokban több száz moziban -, és Magyarországon, ahol már több mint százezer nézője volt eddig is. A film később DVD-n is megjelenik.

 

Díjazott filmek, díjazott szereplők5429.jpg

Az amerikai filmkritikusok vasárnap a tényfeltáró újságírók munkáját bemutató Spotlightnak adták a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb színészgárda díját is. A Mad Max - A harag útja 13 jelöléséből kilencet váltott díjra: a produkció lett a legjobb akciófilm, George Miller a legjobb rendező, Charlize Theron és Tom Hardy pedig a legjobb akciófilmes színésznő és színész. A számos kategóriában Oscarra is jelölt film több technikai díjat is átvehetett vasárnap.


Sylvester Stallone a Golden Globe után a kritikusok díját is megszerezte legjobb férfi mellékszereplőként a Creed - Apollo fia című bokszfilmben nyújtott alakításával. A színész Ryan Coogler rendezőnek és kollégájának, Michael B. Jordannak mondott köszönetet. Cooglert "géniusznak", Jordant pedig "nagy tehetségnek" nevezte beszédében.


A legjobb női mellékszereplő A dán lány sztárja, Alicia Vikander svéd színésznő lett.

A Critics' Choice Awards szervezői zsánerfilmes kategóriákban is díjazzák az év legjobb produkcióit. Az animációs mezőnyből az Agymanók győzött, a vígjátékoknál A nagy dobás, a sci-fi-horror kategóriában az Ex Machina kapta az elismerést. A legjobb filmzene díját Ennio Morricone Aljas nyolcashoz komponált muzsikája nyerte el.

Ridley Scott Mentőexpedíció című, Marson játszódó filmje és a Star Wars - Az ébredő erő alkotói üres kézzel távoztak a gáláról. J. J. Abrams, az űreposz VII. részének rendezője díjátadóként lépett a színpadra: tőle vehette át John Knoll, az Industrial Light & Magic vezetője a Genius-díjat.

A televíziós díjakat a legfontosabb színészi kategóriákban Jeffrey Tambor (Transparent), Idris Elba (Luther), Rachel Bloom (Crazy Ex-Girlfriend) és Rami Malek (Mr. Robot) kapta. A Fargo a legjobb limitált sorozat díjával gazdagodott, Kirsten Dunst a sorozatban nyújtott játékáért kapott díjat.

A legjobb drámasorozat díja a Mr. Robotnak jutott, a vígjátéksorozatok közül a pedig a Master of None vitte el a pálmát. Amy Shumer, a Kész katasztrófa forgatókönyvírója és sztárja, aki a filmkritikusoktól a vígjátékban szereplő legjobb színésznő díját is átvehette, az estén a MVP-díjat is megkapta nagyszerű komikaként.