2017. augusztus 17. csütörtök
Jácint és Arika napja

Látásromlás: kivédhetetlen?

„Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan” – mondja Antoine de Saint-Exupery Kis hercege, de lássuk be, a vizuális látás legalább ilyen fontos számunkra. Szemeink ablakot nyitnak a külvilágra, és mert nem csak az egyik legfontosabb érzékszervünk, de az egyik legsebezhetőbb is, óvjuk, védjük őket, amennyire csak lehet.

Civilizációs ártalmak 5876.jpg

Időről-időre fellángol a vita, hogy valóban minden generációval rosszabb lesz-e a szemünk, vagy sem? A szakemberek véleménye is megoszlik a kérdésben. A genetikusok szerint például a dioptriás szem független a környezeti hatásoktól, hiszen azt a felmenőinktől örököljük. Ezért lesznek egyesek szemüvegesek, mások pedig nem. A szemészek és optikusok pedig azon az állásponton vannak, hogy ma sincs több látásprobléma, mint korábban, csak akkoriban nem volt fontos már kisgyerekkorban kiszűrni a látászavarokat.

 

Ausztrál kutatók mindenesetre arra jutottak, hogy az új generáció szeme azért romlik megdöbbentő iramban, mert videójátékokra, tévénézésre és számítógépezésre cserélték a lakáson kívül töltött szabadidős tevékenységet. Szerintük sem a gének, sem a több olvasás és írás nem hibáztatható, csakis a napfény hiánya. A napsugarak ugyanis serkentik a dopamin képződését, egy ingerületátvivő anyagét, amely közrejátszik a szemgolyó torzulásának csökkentésében is, amikor az éles látáshoz szükséges fókusz beállítása érdekében megnyúlik. A tudósok szerint a szingapúri középiskolákból kikerülő fiatalok 90 százaléka rövidlátó, mert csupán napi 30 percet töltenek a szabadban, Ausztráliában ezzel szemben, ahol naponta 3 órát tartózkodik az épületek falain kívül egy átlagos gyerek, csupán 10 százalék a rövidlátó iskolások aránya. Az afrikai gyerekek között pedig szinte ismeretlen ez a szemprobléma, alig 2-3 százalékban fordul elő. Az európai országokban viszont a fiatalok 30-40 százalékának kell szemüveg.

 

„A szem a civilizációs ártalmak, a rossz táplálkozás, a modern élelmiszerekben található adalékok és tartósítószerek, a megváltozott életmód miatt is károsodhat – mondja dr. Daróczi János szemész. – Mindezek, valamint az ózonpajzs elvékonyodása miatti fokozott UV-sugárzás sajnos elősegíti a szürke hályog és a makula degeneráció egyre fiatalabb korban való megjelenését, gyorsabb kialakulását. A számítógép rendszeres használata és a levegőszennyezés pedig hajlamosít a szárazszeműségre, ezért örvendetes, hogy az újdonságnak számító szilikon könnypontdugó behelyezésével ez jól kezelhető.

 

Napszemüveg mindenkinek

5878.jpgA rövidlátás és a távollátás nem számít betegségnek, ezek csupán kisebb-nagyobb fénytörési hibák, amelyek szemüveggel, kontaktlencsével, illetve lézeres szemműtéttel nagyszerűen korrigálhatók. Viszonylag egyszerű kezelési módjuk miatt ezek a látásproblémák szinte el is törpülnek olyan betegségek mellett, mint az előbb említett makula degeneráció, a szürke- és zöld hályog. Jó hír, hogy már hazánkban is létezik az AMD-szűrés, amely megállapítja, hogy genetikailag örökölte-e valaki az időskori makula degenerációra való hajlamot, vagy sem. A makula degeneráció (sárgafolt-sorvadás) eddig időskori betegségnek számított, a legtöbb esetben cukorbetegség vagy a szemfenék elmeszesedése okozza a retinaelváltozást, ami súlyos esetekben vaksághoz is vezethet. A civilizációs ártalmak miatt azonban egyre többször találkoznak a szemészek fiatalabbaknál is ezzel a szembetegséggel, akik egy egyszerű eszközzel kicselezhetnék a bajt. A megfelelő UV-szűrővel ellátott napszemüvegek ugyanis roppant nagy szolgálatot tesznek a szemkárosodás megelőzés érdekében, ezért nem árt elégszer hangsúlyozni, hogy a napvédelem nem csak a bőrre értendő, hanem szemünk világára is! A szem természetes öregedését sajnos úgysem tudjuk megállítani, de ha konkrét prevenciót alkalmazhatunk, tegyük meg, ami tőlünk telik.

 5875.jpg

Szürke és zöld

A szürke hályog prevenciójára ugyanez igaz, nem mindegy, hogy fiatalon következik be, vagy a szemlencse állományának fokozatos, lassú elszürkülésével, amely megakadályozza, hogy megfelelő fény jusson a szembe. Az erős napsugárzáson túl a kialakulásának oka lehet cukorbetegség, magas vérnyomás, dohányzás, hormonkezelés, túlsúly, elsődleges betegségekből adódóan, vagy egyes gyógyszerek mellékhatásaként.

 

A zöld hályognál (glaukóma) a látóideg fokozatosan romlik, miközben a normálisnál magasabbra emelkedik a szemnyomás. Mivel tünetek nélkül, ravasz módon is kialakulhat a zöld hályog, fontos lenne évente szemvizsgálatra menni a szemnyomás ellenőrzése és a látótérvizsgálat miatt, amiből következtetni lehet a betegségre. Kialakulásában a cukorbetegségnek is van szerepe, ahogy a kortizon tartalmú gyógyszereknek is. Mindkét hályogot gyógyszeresen és műtéttel is lehet kezelni.

 

Szemtorna

Daróczi János főorvos szerint a szemtorna kiváló természetes gyógymódja a szemproblémák kezelésének és megelőzésében, mert javítja a szemgolyók keringését, ezáltal az anyagcsere folyamatokat, növeli a látásélességet, illetve enyhítheti a kétszemes látás zavarait (rövidlátás, távollátás). Adott esetben, főleg gyermekkorban, a tompalátás kezelésében is fontos kisegítő kezelés lehet. A szemtorna alkalmazhatósága és várható eredménye azonban egyénfüggő, minden páciens esetében külön kell elbírálni. A szemproblémák klasszikus kezelését kiegészíthetik még relaxációs technikák, akupunktúra, szemjóga, méregtelenítés, homeopátia.

 

Pislogj!

A fáradt szem tünete az előbbieken túl a száradás következtében kialakult szemvörösség, ami együtt járhat égő, vagy szúró érzéssel is. Pislogás hiányában a szemfelszínen felszakadt könnyfilm hirtelen szúró érzést válthat ki, melyet reflexes könnyezés is kísérhet. Íme néhány szabály amit érdemes betartani.

 

6 tipp a jó látásért5879.jpg

1. A-vitamin: megelőzi a farkasvakságot, erősíti a szemet. Májban, vajban, sárgarépában található.

 

2. Lutein és zeaxanthin: lelassítják az időskori makula degeneráció kialakulását. Tartalmazza a spenót, sóska, kelkáposzta, sárga- és narancssárga zöldségek, kukorica és gyümölcsök.

 

3. A-, C-, D- és E-vitamin: megelőzik az ún. kataraktárak kialakulását, amelytől a látás elhomályosul. Megelőzik vagy enyhítik a makula degeneráció és a glaukóma kialakulását. Citrusok, bogyós és trópusi gyümölcsök, paprikafélék, krumpli, zöld leveles zöldségek.

 

4. Bioflavonoidok (P-vitaminok): színt adó vegyületek, amelyek gyakran antioxidánsként működnek. Hajdinában, vörös és lila gyümölcsökben, citrusfélékben találhatók.

 

5. Ásványi anyagok: a szelén (hal, napraforgó, zabpehely), a cink (kesúdió, szezámmag, búza, kakaópor) az E-vitamin feldolgozásában segít.

 

6. Telítetlen zsírsavak: az omega-3 és omega-6 megtalálható a lenmagban, dióban, mogyoróban, halakban, vagy halolajkészítményben, növényi olajakban.