2024. április 26. péntek
Ervin napja

Az észtek lehetnek az elsők Európában

Az észt parlament az első Európában, ahol olyan törvényjavaslatot terjesztettek be, amelyben szabályoznák az Uberhez hasonló digitális platformok működését. Ott a a túlszabályozás helyett az innovációt támogatják a politikusok.

Európában először az észt parlament törvényjavaslata szabályozná az autómegosztást és az Uberhez hasonló digitális platformok működését - derül ki az észt parlament sajtóközleményéből. A törvénytervezetet többek között Taavi Rõivas, észt miniszterelnök, Kristen Michal gazdasági miniszter, Toomas Hendrik Ilves köztársasági elnök, Kaja Kallas EP-képviselő és Kalle Palling, az észt parlament Európai kapcsolatok bizottságának elnöke is támogatja.

 

21. századra szabott szabályok kellenek6001.jpg

“Olyan szabályokat kell alkotnunk, amelyek a mai világban is működőképesek. A technológia lehetővé teszi számunkra, hogy erőforrásainkat okos, rugalmas formában használjuk, és nem engedhetjük meg, hogy a túlszabályozás álljon az innovációból fakadó előnyök útjába” – mondta Kalle Palling. Andrus Ansip, az Európai Bizottság Egységes Digitális Piacért felelős alelnöke szerint az észt vezetők ezzel egy különösen fontos lépést tesznek az európai digitális gazdaság kiépítése felé.

 

“Az észt parlamentnek nem a közösségi gazdaság mellett vagy ellen kell majd szavaznia; az emberek már döntöttek ezzel kapcsolatban. Az észt parlamentnek most az a feladata, hogy alkalmazkodjon ahhoz, amit az emberek szeretnének, és lebontsa az akadályokat, amelyek a közösségi gazdaság növekedésének útjában állnak. Ugyanez lenne a cél Európa más országaiban is” – jelentette ki Ansip, aki szerint az Európai Bizottság – amely jelenleg az Egységes Digitális Piac megvalósításának folyamatát vizsgálja - nem tarthatja vissza a fejlődést: “Az Európai Bizottságnak nincs arra vonatkozó terve, hogy a piacok túlszabályozásával az innováció útjába álljon.”

 

Magyar modell

6004.jpgMárcius végén, április elején lép hatályba az a hazai kormányrendelet, amely lehetővé teszi, hogy a taxisokkal szemben támasztott személyi és tárgyi feltételeket be nem tartó Uberesek gépkocsijáról egy esetleges ellenőrzés során az intézkedő levegye a rendszámot, vagyis a gépkocsit kivonja a forgalomból.

 

A kormányrendelet szerint a személyi és tárgyi feltételek hiánya esetén 800 ezer forint a kiszabható bírság felső határa, ebből 600 ezer forint a gépkocsival kapcsolatos tárgyi feltétekkel, 200 ezer forint pedig a személyi feltételekkel függ össze. Február közepén lépett életbe az Uber-szolgáltatást érintő másik kormányrendelet, amely a jogosulatlan diszpécserszolgálatra terjed ki.

 

Magyarországon a személyszállítás engedélyhez kötött, a tevékenységnek viszonylag szigorú személyi és tárgyi feltételei vannak. A személyszállítást vállaló sofőrnek be kell töltenie a 21. életévét, megkülönböztetett vizsgákat kell teljesítenie és megkülönböztetett jogosítványokkal is rendelkeznie kell. A személyszállításra használt jármű nem lehet 10 évesnél idősebb, valamint a sofőrnek élet- és vagyonbiztosítást is kell kötnie.

 

Budapesten további szabályok is érvényesek, például a budapesti taxiállomás-engedély kiváltása, ezekkel együtt egy Budapesten dolgozó taxisnak 450-500 ezer forint többletköltséget jelent, hogy megfeleljen a szabályoknak. A legutóbbi információk szerint már 30-40 uberes sofőr vizsgázott le annak érdekében, hogy a taxisokkal szemben támasztott személyi feltételeknek eleget tegyen.

 

Az emberek szeretik6000.jpg

Az IPSOS kutatása alapján a budapestiek kétharmada egyetért azzal, hogy továbbra is szükség van a közösségi autómegosztó szolgáltatás működésére a fővárosban. A válaszadók több mint négyötöde szerint az új digitális technológiák új gazdasági lehetőséget teremtenek Budapesten, és adóbevételeket biztosítanak az államnak. A lakosság háromnegyede úgy látja, hogy a jelenleg hatályos törvények módosítására van szükség annak érdekében, hogy megfeleljenek a közösségi gazdaság és az új digitális technológiák teremtette feltételeknek, és így lehetővé tegyék az innovatív szolgáltatások terjedését.

 

Az UBER támogatottsága kiemelkedően magas a fiatalabb, 18-39 év közöttiek körében, de minden második ötven évnél idősebb válaszadó is egyetértett azzal, hogy továbbra is szükség van az UBER szolgáltatásaira Budapesten.

 

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban