2024. április 24. szerda
György és Debóra napja

Óvatosan a tévés jósokkal! Drága lehet a jövő!

Tisztán érzők, tisztánlátók, tisztán hallók, sámánok, boszorkányok – rendkívül széles a fogyasztók számára „megfoghatatlan” szolgáltatásokat kínáló, betelefonálós műsorok palettája a televízióban. A közel ötszáz forintos percdíjakat a fogyasztók pénztárcája bánja.

Az uniós országok állampolgárai szinte mind tudatosabbak nálunk, ami a fogyasztói jogaikat illeti. Pedig mi magyarok több problémával szembesülünk az áruk vagy szolgáltatások vásárlása, igénybevétele során, és gyakrabban vásárolunk a megtévesztő reklámok hatására, mint európai polgártársaink. (Az erről szóló felmérésről itt olvashat)

 

Bőség, pénz, mágia6736.jpg

Ennek ellenére még mindig működnek az olyan televíziós műsorok, amik az ésszerűség határait feszegetve befolyást ígérnek a jövőre, az egészségre vagy a pénzre. Közel ötszáz forintos percdíjért cserébe. Azt kevesen tudják, hogy ezzel elfogadják a „jósda” interneten megtalálható általános szerződési feltételeit, ami a tévében elhangzott ígéretek ellenére írásban mindennemű felelősséget kizár a jóslás során adott tájékoztatásokkal kapcsolatban.

A műsorokat üzemeltető vállalkozások semmilyen felelősséget nem vállalnak a fogyasztókkal közölt kijelentések, tényállítások, tanácsok vagy egyéb információk tartalmáért. Azt sem garantálják, hogy a jós valóban képes a kért információ megadására. A méregdrága hívás során a várakozás alatti hívásdíj is kiszámlázásra kerül, de így sem biztos, hogy a hívó adásba kerül, vagy hogy a kiválasztott „jós” egyáltalán elérhető-e.

 

Marketing adattá lettünk

A betelefonálás tényével a fogyasztó az általános szerződési feltételek tartalma szerint hozzájárul az elkészült felvételek korlátlan felhasználásához. A vállalkozás ezeket kereskedelmi céllal hasznosíthatja, terjesztheti, nyilvánosságra hozhatja, adataikat pedig marketingcélra felhasználhatja.

E műsorokat ráadásul azok hívják nagyobb számban, akik valamilyen betegségben szenvednek, vagy előrehaladt koruknál fogva hiszékenyebbek az átlagosnál. Noha hivatalosan A csak általános jelleggel hangoznak el egészséggel kapcsolatos információk, kérdéses, hogy ezzel a betelefonálók mennyire vannak tisztában, amikor konkrét állapotukra, betegségükre nézve kérnek segítséget és iránymutatást. Az pedig már igazán extrém, amikor telefonon keresztül kérnek és kapnak vizsgálatot.

 

Sok pénz semmiért6737.jpg

A fentiek alapján jól látható, hogy a meglehetősen magas díjért cserébe semmilyen kézzelfogható és érdemi információt nem kapnak a fogyasztók. Felmerülhet a sugárzó televízió csatornák felelőssége is. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy fokozott körültekintéssel járjanak el, ha jóslásra irányuló szolgáltatást szeretnének igénybe venni, és ismerjék meg a vállalkozás szerződéses feltételeit. Különben későn kapnak a fejükhöz, amikor megérkezik a horribilis telefonszámla, vagy ha a tartozás miatt a szolgáltató korlátozza a hívásokat.

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban