2024. április 18. csütörtök
Andrea és Ilma napja

Életveszélyes használt autók

Jelenleg közel egymillió olyan gépjármű van országszerte forgalomban, amely manipulált kilométerórája miatt időzített bombaként viselkedik. Különösen a külföldről behozott autókra jellemző a hamis óraállás.

Az importált, használt gépjárművek 90%-a, és a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő példányok mintegy 50%-a manipulált kilométerórákkal rendelkezik, ami rendkívül súlyos személybiztonsági, műszaki és gazdasági kockázatokat jelent. Az évente milliárdos károkat okozó probléma tudatosítására „A te autód, a te felelősséged!” elnevezéssel kampányt indít a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT). A szervezet azt szeretné, hogy létrejöjjön egy minőségi szervizekre vonatkozó önszabályozáson alapuló, zárt értékelési rendszer – derült ki a HENT sajtótájékoztatóján.

 

10-ből 9 manipulált

Becslések szerint éves szinten az országba importált 10 használt gépjárműből 9, míg a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő darabok csaknem fele manipulált kilométerórákkal rendelkezik, ami nagyjából egymillió autótulajdonosra nézve jelent súlyos kockázatokat. 

 

„Jelenleg közel egymillió olyan gépjármű van országszerte forgalomban, amelynek manipulált kilométerórája miatt a gépjármű-tulajdonosnak hamis információt ad az autó főegységeinek és egyéb alkatrészeinek műszaki állapotára vonatkozóan” - figyelmeztetett Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke. Hozzátette, hogy a meghatározott kilométerszámhoz kötött kötelező karbantartás elmaradása súlyosan veszélyezteti a közlekedésbiztonságot, mivel adott esetben motorhiba (vezérműszíj-, vezérműlánc-szakadás) és azonnali motorleállás léphet fel.

 

Élen az Opel Astra

2016 májusában összesen 61 542 használt gépkocsit – az előző havinál mintegy 2500-al többet – hirdettek meg Magyarországon, 1 571 481 Ft átlagáron. Az eladásra kínált használt gépkocsik átlagéletkora 12,4 év, átlagos futásteljesítménye pedig 181 318 km volt az összes elérhető online autóhirdetés, használatautó-kereskedői ajánlat, valamint az AAA AUTO saját vásárlásai és eladásai alapján végzett folyamatos piackutatásának adatai szerint. A legtöbb használt autót Pest megyében hirdették meg eladásra (47 701 db), míg a legkevesebbet Nógrád megyében (331 db). „Az elmúlt hónapokhoz hasonlóan továbbra is az Opel Astra, a Suzuki Swift és a 3-as BMW a három legnépszerűbb modell a magyar használtautó-vásárlók körében. Mind a későbbi eladás, mind pedig a piaci választék szempontjából jó döntés e modellek közül választani. Változatlanul fontos azonban, hogy az autót alaposan átvizsgáló, jó nevű kereskedőnél vásároljunk” – nyilatkozta Karolína Topolová, az AAA AUTO vezérigazgatója.

Emellett a manipulált kilométerórák miatt fellépő egyik legsúlyosabb gazdasági kockázatot az jelenti, hogy a meghatározott gyári garancia csak adott kilométeróra-állásig szól. Ezért egyrészt a potenciális vevő azt hiheti, hogy a megvásárolni kívánt autó még garanciális védelmet élvez – tehát olcsóbb fenntartási költséggel rendelkezik –, másrészt a biztosító nagyobb mértékű amortizációval számol baleset esetén, ezért többet kell fizetnie a káreset kijavításakor; amit végső soron az autósok fizetnek meg magasabb biztosítási díjak formájában.

 

A vevő is felelős!

"Fontos megemlítenünk az autótulajdonos felelősségét is, hiszen ha a gépjárművet a kötelezően előírt ciklusokban a minősített szervizekhez viszi átvizsgálásra és javításra, akkor egy műszaki hibából bekövetkező baleset esetén már nem vonható felelősségre” – hangsúlyozta a HENT vezetőségi tagja. Gablini Gábor hozzátette: minden további felelősség a minősített szervizekre hárul a hamis, vagy nem megfelelő alkatrészek kapcsán.

 

A „A te autód, a te felelősséged!” kezdeményezés keretében az elkövetkezendő egy évben kiemelt figyelmet kapnak többek között a hamis, illetve minősítetlen autóalkatrészek által okozott károk, az egyes folyadékok ki nem cseréléséből származó baleseti kockázatok, a rossz minőségű gumik, a xenonizzók hamisítása és engedély nélküli beszerelése kapcsán felmerülő kockázatok, a hamis fékalkatrészek, illetve az egyéb engedély és kompetencia nélküli szolgáltatások (pl. hamis garanciakönyv és forgalmi) által okozott gazdasági károk.