2024. április 20. szombat
Tivadar és Odett napja

Javában tart a napszemüveg szezon

Reklamálhat-e a fogyasztó, ha téves eredményt hozott a szemvizsgálat? Van-e garancia a kedvenc napszemüvegünkre vagy a szemüvegre? A Budapesti Békéltető Testülethez mostanában több ezekhez hasonló kérdés érkezett.

Az egyik esetben például a fogyasztó a kérelmében előadta, hogy egy optikai üzletben egy 20.000,- Ft értékű kupon felhasználásával csináltatott magának szemüveget. A vizsgálat, a lencse optikájának a megállapítása, a kiszolgálás, felvilágosítás nem volt megfelelő a beadvány szerint. A szemvizsgálat előtt megmutatta a jelenlegi szemüvegét, amelyik 6,5 dioptriás volt. A vizsgálat befejezése után a hölgy közölte, nem kell olyan erősségű, mint a korábbi. Már a vizsgálóból kimentek és mivel megbízott a vizsgálatot végző hölgyben, ezért az új szemüveg lencséi 5,75 dioptriájúra sikeredtek. A hordás közben kiderült, hogy nem jól lát vele, ezért nem is használta. Aztán pár hónap után felkeresett egy másik üzletet, ahol kiderült, hogy mégis jó volt a régi, 6,5 erősségű szemüveg. A másik csalódása az volt, hogy nem választhatott szabadon keretet, mert a boltban összesen négyet raktak elé, és csak azokból válogathatott. A harmadik kifogása volt, hogy nem vékonyították eléggé a lencséket, így azok nem is voltak esztétikusak.


A vállalkozás az eljárásban vitatta a fogyasztó kérelmét, mert álláspontja szerint a szaküzletükben elvégzett látásvizsgálat szakszerű volt és a fogyasztó által adott információk alapján került a lencse megfelelő élessége megállapításra. Az üzlet tájékoztatta a fogyasztót, hogy a lencséjükre 90 napos látásvizsgálati garancia van, de a panasz előterjesztésének időpontja ezen időn túl történt. Végül a békéltető testületi eljárásban a felek megállapodtak, hogy a fogyasztó szemüvegében kicserélik a lencsét.

 

Egy másik fogyasztó a márkás napszemüvegével kapcsolatban nyújtott be panaszt a vállalkozás felé, mert annak kerete 4 hónap használat után elferdült. A vállalkozás azért utasította el a panaszt, mert álláspontja szerint a fogyasztó nem rendeltetésszerűen használta a szemüveget, ezért eldeformálódott a kerete. A békéltető testületi eljárásban végül sikerült megegyezni a feleknek és a napszemüveget kicserélte a vállalkozás.

 

Mire figyeljünk?

1. Minden esetben őrizzék meg a megvásárolt szemüvegek vagy napszemüvegek nyugtáját, számláját vagy jótállási jegyét, ha a termék vételára bruttó 10.000,- Ft felett van! Ez fontos bizonyíték a kötelező jótállásból eredő igényérvényesítéshez.

2. Amennyiben a termék nem megfelelő vagy meghibásodik, akkor a forgalmazó vállalkozástól kérhetik annak garanciális javítását, cseréjét vagy a vételárának visszafizetését!

3. Amennyiben az egyéves kötelező jótállás már letelt, és ezt követően merül fel probléma, akkor is fordulhatnak a vállalkozáshoz többek között a kijavítás vagy csere igényével, azonban ekkor már nekik, azaz a fogyasztóknak kell bebizonyítani (és szakvéleményt készíttetni), hogy a szemüveg már eleve a vásárláskor hibás volt.

Mit mond ezekben az esetekben a jogszabály?

A tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállásáról szóló 151/2003 (IX.22.) Korm. rendelet 1. számú melléklete szerint a szemüvegekre és napszemüvegekre is van kötelező 1 éves jótállás, ha a termék bruttó vételára a 10.000,- Ft-ot meghaladta. A melléklet 20. pontja szerint a kötelező jótállás vonatkozik az optikai eszközökre 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen a távcsőre, látcsőre, mikroszkópra, teleszkópra is.

 

A kötelező jótállás időtartama egy év, amelynek határideje a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása napjával kezdődik. A vállalkozás köteles a fogyasztási cikkel együtt a jótállási jegyet a fogyasztó rendelkezésére bocsátani olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja a jótállási jegy tartalmának jól olvashatóságát.

 

Természetesen ilyen optikai cikkeknél vagy szemüvegeknél, ha a vállalkozás külön nem bocsájtja a fogyasztó rendelkezésére a jótállási jegyet, akkor is érvényesíthető a jótállás a fogyasztási cikk vásárlását igazoló nyugta, számla alapján. Jelen esetekben, ha a vásárlástól számított 1 éven belül van problémája a fogyasztónak az elkészült szemüveggel, lencsével vagy napszemüveggel kapcsolatban, akkor a vállalkozásnak kell bizonyítania azt, hogy a fogyasztási cikk hibája a teljesítést követően keletkezett olyan hiba, amely a nem rendeltetésszerű használat (például: tisztítás) következménye.

 

Ezt a vállalkozás szakértői bizonyítással tudja alátámasztani, tehát nem elegendő a saját, elutasító álláspontja arról, hogy az nem minősül gyári hibának. Jótállás körében a fogyasztónak ugyanazon jogi lehetőségei vannak, mint szavatosságnál, azaz kérhetik a termék javítását, cseréjét, a termék vételárának leszállítását vagy visszafizetését.

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban