2024. május 02. csütörtök
Zsigmond és Zoé napja

Mi is az a fogyókúra, és hogyan kell jól csinálni?

Régen arról szóltak a fogyókúrák, hogy az emberek egyszerűen le akarták adni a fölös vagy fölösnek vélt kilóikat. A mai fogyókúraipar, melyből cégek egész sora él meg világszerte, már egy sereg más tényezőre is figyel, miközben csökkenti a fogyasztóik testsúlyát. Milliárdos üzlet - belőlünk!

Ma a társadalomnak nagyobb hányada tekinthető egészségtudatosnak, mint amekkora szeletét alkották a lakosságnak tíz vagy húsz évvel ezelőtt. Már nemcsak alacsony kalóriájú ételekhez szeretnének hozzájutni, hanem odafigyelnek az élelmiszerek cukor- és zsírtartalmára is. Ez a tudatosság azzal is jár, hogy a vásárlók ma sokkal szkeptikusabbak a fogyókúrás termékekkel és azok hatásával kapcsolatban, derült ki a Mintel amerikai piackutató cég vizsgálatából.

 

Nem csupán a kalória számít

7238.jpg

Továbbra is a kalóriacsökkentés az elsődleges mérce a fogyókúrás módszereknél, de a fogyasztók hangsúlyt fektetnek arra is, hogy a termék az egészséges életmód más szempontjaihoz is illeszkedjen, és nem mellesleg ne legyen túl drága. Valamint a napi életvitelbe és étkezési szokásokba is könnyen be tudják illeszteni.

 

A fogyókúrázásnak alapvetően két - tulajdonképpen egymással vetélkedő - filozófiája létezik. A fogyasztói csoportok között az amerikai piacon léteznek a diétás termékeket vásárlók és egy kevésbé ismert csoport, az egészséges egyensúlyra figyelő fogyasztók. A diétázók pontosan figyelik a különféle tápanyagok bevitelét, a cukrok és zsírok helyett mesterséges édesítőszerekkel élnek. Ők tartják el a különféle, időszakosan divatba jövő diétatrendeket meglovagoló cégeket.

 

Csakhogy az emberek már egyre kisebb számban hajtanak a gyors fogyásra. Inkább az étkezési szokásaik hosszú távú átalakítását tűzik ki célul, és lemondanak a súlyfelesleget hosszú távon fenntartó termékekről, mint például a cukrozott italok. Egyre többen tartoznak ebbe a csoportba. Ők mondanak búcsút a diétás kóláknak és isszák inkább a kókuszvizet és más természetes(ebb) italokat. Ők kényszerítik arra az élelmiszeripar szereplőit, hogy egyre kisebb méretekben csomagolják termékeiket. Ez az anti-supersize trend. E célközönség igényei beszivárogtak a fősodorba.

 

Változó trendek

7239.jpg

Arra is sok vásárló jött rá, hogy számos diétás termék valójában nem is olyan egészséges (ide tartozik a diétás édességek többsége is), míg sok korábban lenézett ételnek vagy hozzávalónak helye lehet az egészséges étrendben. Ilyen például a zsír.

 

Vannak olyan fogyókúrás módszerek, melyek hirdetői azt tanácsolják az embereknek, ne is mérjék a súlyukat a fogyókúra közben. Ezek közé tartozik a Whole 30 diéta, amely a paleo-étrend és az elvonásos diéta egyvelege, és a lényege, hogy drasztikusan csökkenteni kell a következő dolgok fogyasztását: alkohol, cukor, gabonák, hüvelyesek és a mesterséges adalékok. Ezek helyett fehérjét esznek nagy mennyiségben, cukkini-tésztákat (zoodles), padlizsánszendvicseket és chimichurri-mártással leöntött marhakebabot.

Persze dietetikusok sietnek hozzátenni, hogy a módszer nem arra van kitalálva, hogy egész életen át kövessük. Gyors és hathatós fogyókúra, és mint ilyen, ideiglenes, időszakos metódus. 30 napos időtartamra ajánlják.

 

A ma divatos fogyókúrás étrendekben a hangsúly az egészségen és a tápértékeken van, nem pedig az éhezésen, a megvonáson. Mivel az emberek szeretik a testüket kényeztetni, ilyen módszerrel sokkal jobban tudják ráfogni magukat, hogy ne egyenek mértéktelenül és eszetlenül. 

 

Vannak cégek, melyek marketingkampányaik hangsúlyos elemévé teszik, hogy nem a soványság a legfőbb cél. Az Aerie kerekded modelleket alkalmaz hirdetéseihez, hogy önbizalmat csepegtessen ifjú vásárlóiba. A reklámfotókat pedig nem retusálják. Ez is külön trenddé nőtte ki magát a reklámiparban. 

A Victoria's Secret fehérnemű márka új akciói mostanában a testi fittség és a rendszeres edzés fontosságát közvetítik a közönség felé. A Lean Cuisine nevű cég tavaly újradefiniálta magát, és diétázós vállalkozásról "well-beingre" váltott, tehát a jól-létre fókuszáló márkaként pozicionálja magát.7240.jpg

 

Azok a cégek, melyek nem azonosulnak a testtudat és egészségtudatosság efféle holisztikus felfogásával, előbb-utóbb kimennek a divatból és lehúzhatják a rolót. Szakértők azt mondják, az "egészséges" az új "vékony".

 

Sokan ma már inkább azt tartják fontosnak, hogy a testük erős és a betegségeknek ellenálló legyen, nem pedig azt, hogy mindenképp megfeleljenek valamiféle kollektív szépségideálnak, ami a csontsoványság felé tendál. Ez persze nem zárja ki azt sem, hogy fejlesszék és formálják a testüket, amibe természetesen beleértendő az is, hogy a zsírt lehetőleg izommal váltják fel. Ezért élik reneszánszukat a fehérjékben gazdag termékek. Amerikában például nagyon népszerűek most a paleo-étrendbe illő Epic rudacskák, amik úgy néznek ki, mintha csokirudak lennének, csak éppen 100 %-ban állati és növényi hozzátevőkből készülnek.

 

Forrás: Business Insider, dailyburn.com

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban