2024. április 26. péntek
Ervin napja

A termékbemutatós cégek 5 csodafegyvere

Még mindig sok fogyasztó kér segítséget a tisztességtelen kereskedelmi magatartást tanúsító termékbemutatós cégek eljárásával, illetve átveréseivel kapcsolatban. Íme a „speciális elemek”, amelyek visszatérőek ezekben az ügyekben.

A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület a szervezethez beérkező panaszok alapján összegyűjtötte, hogy mik a legjellemzőbb panaszok, kik vannak a leginkább kitéve a termékbemutatót szervező cégek galádságainak. Íme a tapasztalatok alapján kirajzolódó kép:

 

1. Veszélyeztetett korosztály

A legnagyobb veszélynek az egyedül élő, időskorú, nyugdíjas fogyasztók vannak kitéve, akiknek a hiszékenységét és befolyásolhatóságát használják ki a termékbemutatós cégek.


2. Csalogató telefonhívások

Mire figyeljenek a fogyasztók? - hasznos tippek, tanácsok 

Amennyiben a cikkben említetthez hasonló telefonhívást kapnak a fogyasztók, úgy kérdezzenek rá, hogy melyik cég is tartja pontosan a termékbemutatót. Ennek azért van jelentősége, mert így időben lehet tájékozódni (újság, internet, egyéb fórumok) a vállalkozás híréről, más fogyasztók esetleges (negatív) tapasztalatairól.

 

Az időskorú fogyasztók, ha lehet, ne menjenek el egyedül, kiszolgáltatottan ilyen bemutatókra, illetve kérjék ki ezzel kapcsolatosan családtagjaik véleményét is. Példának okáért az egyik nyugdíjas résztvevőt azért nem tudta rávenni vásárlásra az egyik termékbemutatós cég, mert vele volt két tinédzserkorú unokája is, akiknek időben feltűnt az átverés.

 

Ha mégis részt vesznek a fogyasztók hasonló rendezvényeken, akkor nyugodtan kérdezzenek rá az előadásokat tartó személyek iskolai végzettségére, és ha elbizonytalanodnak, akkor mondjanak bátran NEM-et a vásárlásra. Ne habozzanak tehát hangot adni annak, hogy nincs szükségük az eladásra kínált termékre.

 

Végezetül pedig győződjenek meg minden esetben arról, van-e elállási joguk, ha később mégis meggondolnák magukat!

 

Ha mégis csapdába esnének, a rendezetlen jogvitájukat illetően ingyenesen kaphatnak jogi segítséget a független, szakmai alapon eljáró békéltető testületektől!

Legtöbbször telefonos megkeresések eredményeképp jutnak el a fogyasztók a különböző termékbemutatós előadásokra. A panaszosok rendre arról számolnak be, hogy a telefonvonal túlsó végén egy kedves női hang invitálja őket - szinte minden esetben - egy ingyenes, általános egészségügyi állapotfelmérésre illetve szűrésre. Szintén a figyelem felkeltésére szolgál, hogy forradalmian új (alternatív) gyógymódok megismerését, továbbá kedvezmények, valamint nyeremények lehetőségét helyezi kilátásba az ügyfeleket felhajtó telefonáló.


3. Jól kigondolt stratégiák

A résztvevők hasonlóan adják elő a bemutatókra történő megérkezésüket követő eseményeket is. Személyes adataik felvétele után, valamilyen orvosi „csodaeszközzel” végeznek rajtuk vizsgálatokat/méréseket, majd amíg annak kiértékelése zajlik, különböző filmeket vetítenek le számukra (időskori) betegségek következményeiről.

 

Sokszor „nyereményjátékokat” is rögtönöznek a helyszínen, gyakran borítékok rejtik a „vissza nem térő lehetőséget”, miszerint „csak most” van lehetősége a fogyasztóknak „kedvezményes” áron terméket vásárolni.


4. Pszichikai nyomásgyakorlás 

Ezt követően az előadásra látogatók megkapják a „kiértékelt” eredményeiket - általában negatív, egészségromlást valószínűsítő adatokat -, amelyek alapján „megoldásként” a cégek saját termékeiket ajánlják megvételre. Majd az általában jó megjelenésű, határozott fellépésű, kiváló kommunikációs képességekkel rendelkező, hitelesnek tűnő üzletkötők, több esetben „álorvosok” kezdik meg érvelésüket a termékek megvásárlásának az érdekében.

 

Nem riadnak vissza az olyan kijelentésektől sem, mint például „.. az Ön érdeke, hogy megvegye ezt a terméket, ha a következő karácsonyt is az unokákkal szeretné tölteni” vagy a termék, általában több százezres vételárát illetően „… ez nem egy magas összeg, ennyit manapság minden embernek tudnia kell áldozni az egészségéért”. Az ilyen és ehhez hasonló kijelentésekkel, valamint rábeszéléssel addig győzködik a fogyasztókat, mire az esetek túlnyomó részében vásárlás, azaz szerződéskötés nem történik.

 

5. Helyzetfelismerés – késő bánat? 

A fogyasztók beszámolóiból kitűnik, hogy sokszor csak azért vásárolják meg a cég termékét, hogy minél hamarabb szabadulhassanak a bemutatóról, ezzel pedig minél hamarabb véget vessenek a rájuk gyakorolt lelki nyomásnak. Emiatt sokan a régóta félretett pénzükből vásárolnak, vagy épp bonyolódnak hosszú lejáratú kölcsönszerződés megkötésébe is, melyet utóbb megbánnak. 

És ezt olvasta?

Ritmus a Facebookon

Legolvasottabb a rovatban