2024. április 19. péntek
Emma napja

Fogyasztói aranyszabályok iskolakezdésre

Mi történik, ha az iskolaév kezdetekor szembesül a szülő azzal, hogy a korábban vásárolt iskolatáska javításra szorul, vagy a tornacipő felsőrésze kiszakadt? Új terméket kell-e vásárolnunk vagy élhetünk-e ilyen esetben a szavatossági jogainkkal? Mire figyeljünk az új termékek vásárlásakor?

Egyik esetben a fogyasztó a márkás - több tízezer forint vételárú - tavaly augusztusban vásárolt iskolatáskán fedezte fel, hogy a zipzárja elromlott és a fülénél is elszakadt. A vásárlástól számítva nem telt el 1 év. A fogyasztó a forgalmazó vállalkozást kereste meg a javítási igényével, amely még a fogyasztó minőségi kifogásáról sem vett fel jegyzőkönyvet mondván, hogy a 6 hónapos garanciális idő már régen lejárt.

 

Egy másik fogyasztó a kisfia számára tavaly augusztus elején vásárolt egy tornacipőt, melynek a felsőrésze több helyen elvált a talpától, de még jó állapotban volt. A vállalkozás a visszavitt cipő hibáira azt mondta, hogy azokat 6 hónapon túl jelentette be és használati jellegű meghibásodások, így nem jogos a szavatossági igény.

 

Mire figyeljenek a fogyasztók? 

1. Minden esetben őrizzék meg a megvásárolt iskolatáskák, tornazsákok vagy cipők számláját vagy jótállási jegyét! Ez fontos bizonyíték a szavatosságból illetve a jótállásból eredő igényérvényesítéshez.

 

2. Amennyiben a termék nem megfelelő vagy meghibásodik, akkor a forgalmazó vállalkozástól kérheti annak garanciális javítását, cseréjét vagy a vételárának visszafizetését!

 

3. Ha interneten vásárolnak ilyen termékeket, akkor a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatnak a vásárlástól és a termék visszaszolgáltatása mellett kérhetik vissza a vételárat! Amennyiben a termék kiszállítása előtt gondolja meg magát a fogyasztó és áll el a szerződéstől, akkor is visszajár a vételár! 

Mit mond a jogszabály? 

Az iskolatáskákra, tornazsákokra és a torna vagy sportcipőkre a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. tv. szavatossági rendelkezéseit kell alkalmazni, mely alapján a vásárlást követő 6 hónapon belüli meghibásodás esetén vélelmezni kell, hogy a hiba az eladáskor már megvolt, azaz rejtett hibáról volt szó.

 

A 6 hónapon belüli meghibásodásnál a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba a teljesítést követően keletkezett. Ennek a bizonyításnak a vállalkozás szakértői véleménnyel tud eleget tenni, hiszen a bizonyítási teher a forgalmazón áll. Ha a szakértő szerint a táska nem volt megfelelően összevarrva és javítható, akkor a forgalmazó köteles azt megjavítani. Ha pedig nem javítható, akkor kicserélni azt - írja a Budapesti Békéltető Testület közleményében.

 

Ha az iskolatáska vásárlásától már 6 hónap eltelt, de még 2 éven belüli, akkor a fogyasztónak kell a javítási vagy csere igénye esetén szakértői véleménnyel alátámasztani, hogy a termék gyári vagy anyaghibás volt. Ezekben az esetekben szakértői vélemény hiányában a vállalkozás jogosan utasítja el a fogyasztó javítási vagy csere igényét.

 

Ha a vállalkozás jótállási jegyen vállalta, hogy a termékre 1 vagy 2 éves garancia van, akkor a teljes jótállási idő alatt a forgalmazó vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a termék hibája a teljesítést követően keletkezett. Jótállás körében a fogyasztónak ugyanazon jogi lehetőségei vannak, mint szavatosságnál, azaz kérheti a termék javítását, cseréjét, a termék vételárának leszállítását vagy visszafizetését. Ha egyebekben nem jogos a fogyasztói szavatossági igény, akkor is köteles a vállalkozás a minőségi kifogásról jegyzőkönyvet felvenni, illetve biztosítani a fogyasztó számára, hogy a Vásárlók Könyvébe bejegyzést tegyen!

 

Fontos azt is tudni, hogy a vállalkozás a jótállási jegyen tájékoztatni köteles a fogyasztót arról, hogy vita esetén melyik illetékes békéltető testülethez fordulhat.