2024. április 19. péntek
Emma napja

Most vegyél e-autót, a kormány is ad hozzá pénzt!

Varga Mihály az Európai Mobilitási Hét keretében szervezett Emobility Forum 2016 konferencián bejelentette: a tisztán elektromos hajtású személy-  és kishaszon gépjárművek beszerzéséhez kétmilliárd forintot ad a kormány.

Az elektromos járművek, a környezetbarát technológiák térnyerésével egyszerre leszünk részesei a klímaváltozás és a globális felmelegedés elleni küzdelemnek és teszünk gazdaságunk fejlődéséért, a munkahelyek számának emeléséért – emelte ki Varga Mihály a Magyar Elektromobilitás Szövetség és a Jedlik Ányos Klaszter budapesti rendezvényén. A kormány átfogó elektromobilitási koncepciója, a Jedlik Ányos Terv tartalmazza mindazokat a lépéseket, ösztönző eszközöket és szabályozási feladatokat, amelyek az elektromos közlekedés elterjedéséhez szükségesek.

 

30 ezerig meg sem állunk! 

A tárcavezető elmondta: a kormány 2020-ig 3 ezer nyilvános töltőállomás létesítését irányozta elő annak érdekében, hogy Magyarország minden régiója elérhető legyen elektromos járművekkel is. Az e-autók elterjedése érdekében a szabályozási rendszert is módosította a kormány: bevezették a zöld rendszámot, egyszerűsítették a töltőberendezések létesítésére és üzemeltetésére vonatkozó szabályokat, illetve számos adókedvezményt biztosítanak.

 

A kormány célja, hogy 2020-ra a környezetbarát járművek a száma elérje 30 ezret. Az iparági vélemények szerint 2020-ra csökken olyan szintre az akkumulátorok és ezen keresztül az elektromos autók ára, hogy azok támogatás nélkül is versenyképessé váljanak a hagyományos autókkal. A kormány ezért is döntött úgy, hogy az idei költségvetésben 2 milliárd forintot, a tervek szerint jövőre pedig 3 milliárrd forintot biztosít a tisztán elektromos hajtású személy-  és kishaszon gépjárművek beszerzésének támogatására. Az idei támogatási összegből több mint 1300 elektromos jármű megvételéhez járulhat hozzá a kormány.

Új lehetőség a közvetlen befecskendezéses benzinmotor

 

A Bosch előrejelzései szerint néhány éven belül a közvetlen benzinbefecskendezéses technológia fejlődésének köszönhetően a világ személyautóparkjának egynegyedét ilyen rendszerrel ellátott benzinmotorok fogják meghajtani. A kis hengerűrtartalmú, három- vagy négyhengeres, turbófeltöltővel ellátott, közvetlen befecskendezéses benzinmotorok egyre nagyobb méretű és tömegű járművek meghajtására válnak alkalmassá, miközben jóval könnyebbek a korábbi generációs benzinmotoroknál. Ennek köszönhetően fenntartható módot kínálnak a belsőégésű motorok használatára a közeljövőben.

 

Akár 1,5 forinttal olcsóbban

A forrást a természetes személyek, gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek, és költségvetési szervezetek egyaránt igényelhetik. A támogatás a bruttó vételár 21%-át fedezi, de maximum másfél millió forintos lehet. További feltétel, hogy csak új, 15 millió forintot meg nem haladó vételárú gépjárművekre terjed ki.

 

kérdés mire lesz elég a támogatás. Magyarországon az autósok túlnyomó többsége, 82% továbbra is a benzinüzemű járműveket részesíti előnyben - mutat rá a Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által végzett felmérés. A 2008 óta kétévente végzett kutatás 2016-os eredményei alapján a  gázüzemű, hibrid vagy elektromos meghajtású járművek aránya statisztikailag még mindig nem kimutatható Magyarországon.

 

Benzin helyett olykor jobb a víz

A Bosch legújabb innovációja a vízbefecskendezés, ami különösen a kis hengerűrtartalmú, turbófeltöltéssel ellátott benzinmotorok hatásfokát növeli jelentősen. Az új megoldás egy roppant egyszerű felismerésen alapszik: a motorok üzem közbeni túlmelegedését a gyártók az égéstérbe juttatott folyadékkal akadályozzák meg, ami általában plusz, hűtési célra felhasznált üzemanyagot jelent.

 

A Bosch mérnökei felismerték, hogy a hűtési funkciójú folyadék lehet víz is, amivel elkerülhető a hűtésre „pazarolt” benzin bevitele: még a benzin meggyújtása, tehát az égéstérben bekövetkező tágulási ciklust megelőzően finom vízködöt fecskendeznek a szívócsőbe, amely a víz jelentős párolgási tulajdonságának köszönhetően hatékony hűtésként szolgál. Éppen ezért rendkívül kis mennyiségű víz is elegendő: száz kilométerenként mindössze néhány száz milliliter a vízfogyasztás, a befecskendező rendszert desztillált vízzel ellátó kompakt víztartályt így elég néhány ezer kilométerenként feltölteni. A kiegészítő vízbefecskendezésnek köszönhetően – különösen gyorsítások során, vagy autópályán – akár 13% üzemanyag is megtakarítható. Ha a tartály esetleg mégis kiürülne, akkor sem kell aggódni: a motor továbbra is hibátlanul üzemel – jóllehet a vízbefecskendezés előnyeit, a nagyobb forgatónyomatékot és a kisebb üzemanyag-fogyasztást az autótulajdonos ekkor nem élvezheti.