2024. április 24. szerda
György és Debóra napja

Már a kozmetikumokból is a vegánt keresik

Hódít a veganizmus Magyarországon, legalábbis ezt látszik alátámasztani egy friss felmérés, amely szerint a magyar nők 53%-a próbálja elkerülni az olyan kozmetikumokat, amelyek állati eredetű összetevőket tartalmaznak.

Maga a vegán fogalom egyszerre jelent életformát és filozófiát is. Követőik tartózkodnak az állati termékek fogyasztásától (ez nemcsak a húst és halat takarja, hanem a tejtermékeket, tojást, és gyakran a mézet is, továbbá egyéb állati eredetű anyagokat) és azoktól a szépségápolási termékektől is, amelyek állati eredetű összetevőket tartalmaznak vagy állatokon tesztelték őket. Akik igazán szigorúan követik ezt az életmódot, akkor is az állatok és a környezet védelmét tartják szem előtt, ha szépségápolásról van szó, ezért olyan tusfürdőket, dezodorokat és egyéb termékeket választanak, amelyek nem tartalmaznak állati eredetű összetevőt vagy vitatott alapanyagokat - derül ki a az NRC Piackutató és a CD kozmetikai márka felméréséből.

 

Ár, illat és még valami 

A magyar nők jelentős többsége (65%) számára az ár és a termék illata a döntő, de sokan az összetevőket is megvizsgálják, mielőtt szépségápolási terméket vásárolnának. A megkérdezettek 46%-a a különböző védjegyekre, jelzésekre is odafigyel, amelyek például arra vonatkozhatnak, hogy az adott termék bio vagy éppen nem tesztelték állatokon. Még többen igyekeznek kerülni a különböző állati összetevőket, a magyar nők 53%-a próbálja mellőzni az olyan kozmetikumokat, amelyekben ilyen alapanyagokat találni.

 

Érdekes, hogy az említett felmérés szerint már a nők 11/-a igyekszik beépíteni a napi rutinjába a kifejezetten vegán szépségápolási cikkek használatát. Ennél azonban jóval magasabb azoknak az aránya, akik szívesen használnának állati kísérleteket és az állati eredetű összetevőket mellőző termékeket. A megkérdezettek 33%-a mondta azt, hogy egészen biztosan kipróbál majd ilyen kozmetikumokat, míg 53% nyilatkozott úgy, hogy valószínűleg ad majd lehetőséget ezeknek a termékeknek a közeljövőben. Ez pedig azt jelenti, hogy a magyar nők döntő többsége, 86 százaléka nyitott a vegán kozmetikumokra.

 

Mit jelent az, hogy vegán? 

A vegán kifejezés megalkotását Donald Watson nevéhez kötik, aki a brit Vegán Társaság társalapítója és 1944-ben úgy fogalmazott, hogy a szó a „tejtermék nélküli vegetáriánus” jelentéssel azonos. Később, 1951-ben kibővítették a veganizmus definícióját, ma már „a világnézet, amely szerint az embernek az állatok kizsákmányolása nélkül kellene élni” jelentést kötik hozzá. Ebbe pedig a kozmetikai termékek is beletartoznak.