2024. április 19. péntek
Emma napja

Életre kelnek a plakátok - tesztelik a kiterjesztett valóságot

A főváros 100 különböző pontjára helyeztek ki olyan plakátokat, amelyek AR effektekkel vannak ellátva. Ez azt jelenti, hogy amennyiben letöltünk egy appot a telefonunkra - hogy ezen keresztül vehessük szemügyre a plakátokat - akkor megnyitás után azok hihetetlen módon kelnek életre a szemünk láttára.

A 2016-os évben a VR (Virtual Reality), vagyis a virtuális valóság és az AR (Augmented Reality), azaz a kiterjesztett valóság is jelentős teret hódított magának a piacokon. Az emberek egyre jobban kezdik megismerni és kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket. Pontosan ennek köszönhető, hogy az MR (Mixed Reality), vagyis a kevert valóság is színre lépett, amely nem más, mint a kiterjesztett valóság továbbfejlesztése, ami igazi fordulópontot jelent a technológiai fejlődés során.

 

Tesztplakátok Budapesten 

Az Augmented Reality egy olyan technika, amely során valós időben manipulálnak egy videoképet egy 3D-s objektum beillesztésével. A 2016-os évben a VR és az AR, teret hódított magának. A piac felfutását támogatta az okostelefonok magas száma is, melyek nagy többsége képes a szükséges minőségű videók lejátszására és kamera is van bennük - vagyis tökéletes terepet biztosítanak az AR-technológia számára. 

 

Most könnyen szerezhet bárki saját tapasztalatokat is az AR-ben rejlő látványos és forradalmi lehetőségekre, mivel az Accenture a főváros 100 különböző pontjára helyezett ki olyan plakátokat, amelyek AR effektekkel vannak ellátva. Ez azt jelenti, hogy amennyiben letöltünk egy appot a telefonunkra - hogy ezen keresztül vehessük szemügyre a plakátokat - akkor megnyitás után azok hihetetlen módon kelnek életre a szemünk láttára. Az eNET 2016 októberében végzett online kutatása (eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” ) alapján okostelefont mára a felnőtt magyar internetezők 86 százaléka, azaz közel 4 és félmillióan használnak. Közülük wifit 95 százalék (4 millió 260 ezren), mobilnetet pedig már 79 százalék használ okostelefonján (vagyis 3 millió 530 ezren).

 

telefonon nézett tartalmak hossza és köre is egyre bővül: a rövidebb, humoros videók; a zenei klipek, koncertfelvételek; és a közösségi oldalakon ismerősök megosztott videói mellett a válaszadók közel fele már filmeket, harmada sorozatok epizódjait, negyede pedig tévéműsorokat (is) néz. A zenehallgatáshoz hasonlóan film- és videónézés esetében is a wifi használata a jellemzőbb, de a válaszadók harmada már wifit és mobilnetet egyaránt igénybe vesz ehhez.

 

Ahol a valóság és virtuális világ keveredik 

Az interaktív plakátkampány jól illeszkedik a világ legnagyobb független technológiai szolgáltató cége, az Accenture profiljához, amely a világ 120 országában közel 400 000 munkatársával az innováció ösztönzésére törekszik a mindennapi élet és a munkavégzés feltételeinek javítása érdekében. 

 

A kevert valóság (MR) nem más, mint a kiterjesztett valóság továbbfejlesztése. Ötvözi a VR és AR tudását: láthatjuk magunk körül a valós környezetet, mint a kiterjesztett valóságnál, ugyanakkor beleágyazza a virtuális valóság elemeit is. Míg 2016 az AR éve volt, addig a 2017-es Accenture Fjord Trends tanulmány már azt mutatja, hogy 2017 már az MR éve lesz, így jó néhány MR alkalmazás megjelenése is várható az idei évben. Ezeknek az alkalmazásoknak a használata olyan új tapasztalatokat hozhat a mindennapi életünkbe, munkánkba és a szórakozásba egyaránt, amely forradalmasítani fogja azokat. Így a hétköznapi, unalmas tárgyak közül hirtelen élő, digitális enciklopédiában találhatjuk magunkat, ehhez pedig a ma már meglévő okostelefonok, táblagépek is alkalmasak, melyeket olcsón és magabiztosan birtokolhatunk.