2024. május 12. vasárnap
Pongrác és Gyöngy napja

Többet költünk idén karácsonyi ajándékra, mint tavaly

Az előző évhez hasonlóan a lakosság 78 százaléka vesz ajándékot karácsonykor, az erre szánt összeg viszont a tavalyi 31 500 forintról 41 300 forintra emelkedhet egy országos reprezentatív kutatás friss adatai szerint. A költéseken belül jelentősen nőhet az online vásárlások aránya.

10655.jpgA tervezett vásárlásokat 64 százalékban a havi fizetés, 41 százalékban pedig a megtakarítások fedezik. 19 százalék a más célra félretett megtakarításaiból is költ, 4 százalék pedig hitelkártyával fog ajándékvásárláskor fizetni: 2016-ban ezek aránya 12 százalék, valamint 1 százalék volt - mutat rá a Cofidis Hitel Monitor kutatása. A felmérés szerint a legnépszerűbb ajándékok rangsora nem változott tavalyhoz képest. A legtöbben - összesen 49 százaléknyian - ruházati cikkeket és kiegészítőket vennének, szépségápolási termékeket 46 százalék, játékokat és könyveket pedig 37-37 tervez vásárolni. A többi ajándékkategória kissé módosult tavalyhoz képest: márkás ételt és italt 42 százalék helyett csak 33 százalék keres, a háztartási gépek aránya viszont 6 százalékról 9 százalékra, a bútorok és berendezések aránya 3 százalékról 6 százalékra emelkedett.

 

Továbbra is plázalázban

A legtöbb, csaknem 62 százaléknyi vásárlót továbbra is a bevásárlóközpontok fogadják karácsony előtt - részesedésük tavaly 55 százalék volt -, a hiper- és szupermarketeket 48 százalék, a szaküzleteket 47 százalék keresi föl az ünnepek előtt, magyar webshopokról 42 százalék vásárol. Utóbbiak aránya tavaly 34 százalék volt, míg a külföldi internetes áruházaké 13 százalékról nőtt idén 23 százalékra, vagyis - mint írták - idén várhatóan többen lesznek azok, akik mindkettőn vásárolnak majd.

 

Elmosódnak a határok

A vásárlási szokások átalakulásával a hagyományos kereskedők online jelenléte is erősödik, míg azok, akik eddig csak webáruházat üzemeltettek, fizikai áruházat is nyitnak – derül ki a Nielsen 2016-ban végzett, globális e-kereskedelemmel kapcsolatos felméréséből.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, Vámos György is úgy véli, a vártnál is nagyobb lehet az internetes vásárlások részaránya az adventi hetekben. Szerinte az idén karácsonykor ajándékokra 100 milliárd forintot költenek a magyarok. A főtitkár úgy fogalmazott: jelenleg, túl a fekete péntek "sokadik hullámán", úgy tűnik, a webshopok egyre többek számára kínálnak vonzó alternatívát. Korábban 20 milliárd forint körüli összeggel számoltak a fekete pénteki akciósorozatra, de könnyen lehet, hogy a végleges összesítéskor ennél sokkal nagyobb számot kapnak majd. Azok a cégek, amelyek már jelezték, hogy milyen volt a tavalyi fekete péntek-sorozathoz képest a bővülés, kétszámjegyű növekedési mutatókról számoltak be - tette hozzá a szakember, aki szerint az internetes kereskedelem Magyarországon a hibákkal együtt összességében biztonságos. Kiemelte, hogy az ilyen vásárlásoknál 14 napos, indoklás nélküli elállási joga van a vevőnek, és vannak olyan áruházak is, amelyek önként hosszabb elállási időt kínálnak. Hozzátette: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a jogsértő webáruházakat feltünteti a fogyasztovedelem.kormany.hu weboldalon.

ITT olvashatja a Budapesti Békéltető Testület tanácsait, hogy mire figyeljünk online vásárlásnál.

 

Adakozunk is ilyenkor

Az év végi túlzott vásárlást ezzel együtt az emberek négyötöde el akarja kerülni. 65 százalék ajándék helyett inkább közös élményt adna, 79 százalék pedig az ajándék személyes jellegét tartja fontosnak. Nem szorul háttérbe a környezettudatosság sem, hiszen az adatok szerint 62 százalék újra használja a csomagolópapírokat, 54 százalék pedig kímélné a fenyőfákat.

Emelkedett az adakozók köre is, a 44 százaléknyi adományozó fele az év végén többet adakozik a Cofidis szerint. A tárgyi vagy természetbeni jótékonykodást 61 százalék választaná, az önkéntes munkát viszont csak 8 százalék, pénzt pedig 54 százalék adna. Csepely Fanni viselkedéselemző szerint az adakozás az adományozóra is jótékony hatással van, hiszen nem csupán boldogabb és elégedettebb lesz,  de jobb és érettebb személyiségnek is érezheti magát, így rossz tulajdonságait is könnyebben tudja elfogadni.

A jótékonykodók 30 százaléka az áruházi élelmiszergyűjtést, 29 százaléka a nehéz sorsú gyerekeket és árvákat, 29 százalékuk pedig a rászorulókat segítené. Az állatotthonokat 20 százalék támogatná. A közlemény idézi a Hangya Közösség Alapítvány vezetőjét, aki szerint ünnepekkor folyamatosan érkeznek a lakossági adományok. Wieden Kriszta hozzátette, hogy karácsony táján az állatvédők is sok felajánlást fogadnak, a kutyák ellátásához szükséges adományokat az ország minden részén szívesen veszik.