2024. április 16. kedd
Csongor és Joakim napja

A viharos júniusban már 2 milliárd a kár

Június első felének időjárása országszerte nagy károkat okozott: a biztosítókhoz a hétvégéig 18,5 ezer bejelentés érkezett, ezek nyomán a kárigények becsült összegei megközelítik a kétmilliárd forintot. A kárrendezés, mint a korábbi hasonlóan viharos időszakokban, most is gyors és a legtöbb esetben rutinszerű.

A június 1-15 közötti időszakban a biztosítók a kárbejelentések nyomán 1,914 milliárd különítettek el kárrendezésre, illetve fizettek máris ki. (Több biztosító az elkövetkező napokban újabb bejelentésekre számít az elmúlt hetekkel összefüggésben, a károk nagysága tehát még tovább is nőhet.) Tavaly a társaságok a május-augusztus közötti (egyébként gyakori időjárási anomáliákkal sújtott) kiemelt időszakban összesen közel hatmilliárd forintot fordítottak a lakásbiztosítással rendelkező ingatlantulajdonosok kártalanítására. Elmondható tehát, hogy idén igen intenzíven indult a nyári viharszezon.

A több mint tizenötezer bejelentés területileg elég szétszórt. A főváros és Pest megye térsége most is – mint általában - kiemelten szerepel a listán, (egyrészt mert sűrűn lakott, másrészt mert magas a biztosítással rendelkezők aránya), e mellett az elmúlt napokban Bács-Kiskunt, Baranyát, Vas megyét érte a legtöbb kár, de kijutott a június eleji ítéletidőből Hajdú-Biharnak, Jász-Nagykun-Szolnoknak és Csongrádnak is.

A legtöbb bejelentés a helyenként özönvízszerű esőzés nyomán keletkezett – plafon és pince – beázásokhoz kapcsolódik. Gyakoriak a viharkárok, amikor pl. az erős szél megbontotta a tetőszerkezetet vagy fák dőltek épületekre. A június eleji viharok feltűnően sok villámlással párosultak, ezek indukciós hatása is jelentős károkat okozott – a hirtelen megnövekedett hálózati feszültség elektromos berendezéseket tett tönkre. Illetve a lakossági bejelentésekben számottevő volt a jégkár is – a mezőgazdasági jégverés számbavétele még tart. Az átlagkifizetések egyes társaságoknál elérik a százharmincezer forintot.

A viharok pusztításai utáni órákban gyakran túlterheltek a biztosítók telefonvonalai – sokan elfelejtik, hogy interneten is megtehetik bejelentésüket. A társaságok igyekeznek 72 órán belül reagálni a bejelentésekre, szükség esetén a koncentráltan károsodott térségekbe máshonnan is átcsoportosítják kárbecslőiket. A kisebb összegű károk bejelentői azt tapasztalhatják, hogy már néhány nap alatt is rendezik igényeiket.

Az eljárásokkal kapcsolatos elégedettségről tanúskodik az a felmérés, amelyet a MABISZ megbízásából a Századvég készített április 20 és május 6 között. A telefonos reprezentatív kutatás 1102 megkérdezettje közül 832-en rendelkeztek lakásbiztosítással és 315 főnek volt lakásbiztosítási káreseménye az elmúlt öt évben, (A felmérésben résztvevők között lakásbiztosítással rendelkezők 75,5 százalékos aránya jól tükrözi a tényleges helyzetet, hiszen Magyarországon a 4,4 millió ingatlantulajdonos több mint 73 százalékának van lakásbiztosítása.)

A megkérdezetti kör 89,4 százaléka volt teljes mértékben vagy inkább elégedett biztosítója kapcsolattartási módjával, minőségével, gyakoriságával, 87 százaléka a szerződési feltételek betartásával. A károsultak körében pedig 78 százalék volt elégedett a kapott összeggel és 82 százalék a szolgáltatás teljesítésének határidejével.

Arra a kérdésre, hogy váltott-e biztosítót az elmúlt öt évben, 14,8 százalék felelt igennel. (Bankok esetében a váltók aránya hasonló, 18 százalék.) Kitartásuk fő okaként pedig 79,6 százalékuk azt jelölte meg, hogy elégedett a jelenlegi biztosítójával.