Visszajöhet még a tél!
A hazai gépjárműpark átlagéletkora meghaladja a 14 évet, és az ilyen idős autók különösen rosszul tűrik a kemény telet. A Europ Assistance Magyarország összegyűjtötte azokat a szempontokat és tennivalókat, amelyek biztonságosabbá tehetik a téli autós utazást.
2018 decemberében és 2019 januárjában csaknem 6 ezer, az utakon elakadt autós kért segítséget az Europ Assistance Magyarországtól. Az esetek 16,5 százaléka, több mint 33 ezer segélyhívás az utakon bajba jutott autósoktól érkezett – derül ki a világ 208 országában asszisztencia-szolgáltatást nyújtó cég magyarországi leányvállalatának adataiból. A tapasztalatok szerint a kemény tél különösen próbára teszi a gépjárműveket, az extra hideg időjárás, illetve a nagy hó nem várt problémák elé állítja az utakon közlekedőket. Gondoljunk csak a két héttel korábbi, Ausztriában kialakult helyzetre, amely még a hóhoz szokott osztrák lakosság körében is nehézségeket okozott.
Mely országokban kötelező a téli gumi használata, illetve a hólánc?
Magyarország: nem kötelező, bár ajánlott a téli gumi használata
Ausztria: 1-je és IV. 15-e között kötelező a – legalább 4 mm-es profilmélységű – téli gumi, vagy a meghajtott tengelyen a hólánc
Szlovákia: téli útviszonyok esetén kötelező mind a négy keréken a legalább 4 mm-es profilmélységű téli gumi használata
Franciaország: a téli hónapokban kötelező a téli gumi
Olaszország: a sípályákra vezető utakon kötelezővé tehetik a téli gumi használatát. A magyarországi síelők kedvelt olazországi célpontjában, az Aosta-völgyben X.15-e és IV. 15-e között kötelező a téli gumi
Szlovénia: 15-e és III.15-e között kötelező a téli gumi használata, 5 cm-t meghaladó hó esetében pedig a hólánc is kötelező
A hazai lakosság körében egyre népszerűbbek a téli sportok, egyes felmérések szerint ma már több mint fél millióan síelnek, illetve shnowboardoznak. A legkedveltebb desztinációk: Ausztria, ezt követi Olaszország, Franciaország és Szlovákia, végül pedig Szlovénia.
“A tél különösen próbára teszi a gépjárművek „tűrőképességét”, különösen így van ez a régebbi gyártású gépjárművek esetében. A hazai gépjárműpark átlagéletkora pedig ma már meghaladja a 14 évet” – emlékeztet rá Kalmár László, az Europ Assistance csoport Magyarországért is felelős, régiós vezetője. “A nehéz helyzetekben óriási segítség lehet, ha a gépjármű elakadásakor segítséget tudunk kérni, 0-24 órában, magyar nyelven” – teszi hozzá.
A hideg téli időben a legtöbb probléma a magasabb életkorú gépjárművek esetében történik. Gyakran előfordul, hogy hideg időben nem indul a jármű, illetve hogy a nem megfelelően karbantartott gépjárművek rejtett hibái éppen a téli síeléskor okoznak gondot. Az Europ Assistance mint a világ legnagyoobb asszisztansz-szolgáltatója mind belföldön, mind a hazai téli sportokat űzők legkedveltebb célországaiban, Ausztriában, Olaszországban, Franciaországban, Szlovákiában és Szlovéniában is gyors segítséget nyújt az utakon rekedteknek, a gépjárművek 15 éves koráig.
A Europ Assistance Magyarország összegyűjtötte azokat a szempontokat és tennivalókat, amelyek biztonságosabbá tehetik a téli autós utazást.
Amit érdemes megszívlelni:
- Indulás előtt nézessük át szakemberrel a gépjárművet
- Ellenőrízzük a folyadékszinteket, az abroncsok profilmélységét, nyomását stb.
- A kötelező tartozékok legyenek rendben (elakadásjelző háromszög, fényvisszaverő mellények, eü-doboz)
- Érdemes több ételt-italt csomagolni, illetve meleg holmit/plédet elhelyezni a járműben. Műszaki meghibásodás vagy az extrém időjárási körülmények (havazás, ónos eső) miatt előfordulhat, hogy a járműben kell várakoznunk a segítség megérkezéséig
- Legyen nálunk hólánc, egyes országokban kötelező tartozékként elő is írják
- Csak téli gumival felszerelt járművel induljunk útnak, egyes országokba ezt kötelezően elő is írják
Nyitókép: Pexels