2024. április 25. csütörtök
Márk, Márkó és Márkus napja

Vakációzzunk a tengeren!

Egyre kedveltebb nyaralási formává válik hajón vakációzni, amely még csak nem is kerül többe, mint egy elegáns tengerparti szállodában eltöltött hét. Ehhez nem feltétlenül kell hajót vásárolni, ám a vitorlázás alapszabályaival jó, ha tisztában vagyunk. 

Magyarországon a Balaton, a Fertő tó, a Máji tó, a Velencei tó illetve a Tisza tó alkalmas a vitorlás sportra, de nyugodtan mondhatjuk, a hazai vitorlásélet tulajdonképpen a Balatonra koncentrálódik: itt évente több ezren szállnak hajóra mancsaftként (legénység) vagy kormányosként.

 2540.jpg

Nem olcsó szórakozás

Vitorlázni jó sport és legalább ilyen kellemes nyári kikapcsolódás. Mostanában egyre több kisebb magánkikötő épül a Balaton partján, és nagyberuházásokból sincs hiány. Ezek a létesítmények nem csupán a hajók szakszerű tárolását vállalják, hanem több kiegészítő szolgáltatást is kínálnak a vendégeknek a nívós szálláshelyeken át a strandolási lehetőségektől az éttermekig, illetve a különböző szórakozási és wellness tevékenységekig.

 

Egy-egy kikötőben nyáron hatalmas társasági élet zajlik, míg máshol inkább csendesen telnek a napok. Akik a természet szépségére vágynak, azok számára a badacsonyi kikötő lehet az egyik célpont, a legnagyobb vitorlásélet pedig Füreden és Balatonkenesén van.

 

A hajó vásárlása és tartása azonban költséges mulatság. Jóllehet akár néhány százezer forintért is vehetünk hajót, ezek többnyire a kisebb, nem tőkesúlyos modellek, amelyeken alváslehetőség sincs. Sokan a használt hajó mellett döntenek, ám ebben az esetben gyakran jelentős pénzeket kell fordítani felújítására. Ha külföldről szerezzük be a hajótestet, szakemberek Svédországot ajánlják, mivel ott kevesebb a napsütötte órák száma, így a h2535.jpgajótest kevesebb káros hatásnak van kitéve.

 

A hajóra költhető összeg határa tehát a csillagos ég, negyven láb felett - ez egy kényelmes túrahajó mérete – lábanként akár egymillió forinttal is nőhet az ár. És a téli-nyári tárolási költséggel is számolnunk kell. Itt szintén befolyásoló tényező a hajó mérete, illetve a kikötő.

 

A ruházat

 

A deckre (fedélzetre) csak speciális talpú cipőben léphetünk és amennyiben nem csak napozós, szélcsendes hajózásra számítunk, jó, ha van nálunk vízhatlan kabát és nadrág, valamint egy mentőmellény, amit a bérelt hajókon általában adnak, de tapasztalt szakemberek szerint jobb, ha van saját.

Vitorlát bonts!

Ha valaki inkább a tengeren szeret hajózni, bérelhet helyet adriai kikötőben is. A tengeri kikötők előnye, hogy itt jól működő üzletág a hajóbérlés és bárki beadhatja járművét egy charter flottába. Amennyiben egy éppen keresett túrahajóról van szó, bérhajóztatással akár öt év alatt megtérülhet a vitorlásunk ára. Itthon azonban ez még gyerekcipőben jár.

 

Ahhoz, hogy valakiből jó hajós váljék, sok idő, és a természet maximális tisztelete kell – állítják a szakértők. Ahhoz, hogy valaki a kormány mögé állhasson, meg kell szereznie a hajóvezetői engedélyt. Létezik tengeri és belvízi hajózási jogosítvány. A tengerre szóló papírhoz itthon egy drága és bonyolult tanfolyamot kell elvégezni; mindez az Adrián egyszerűbben zajlik.

 2536.jpg

A belvízi hajóvezetői engedély megszerzéséhez viszont elegendő egy egyhetes balatoni tanfolyam elvégzése. A végén ki kell tölteni egy a KRESZ vizsgához hasonló elméleti tesztet, amelyben tanúságot adunk a hajózási szabályzat ismeretéről, majd következhet a gyakorlati próbatétel, amikor már a nyílt vízen kell bizonyítania tudásunkat. Az engedély azonban nem jelenti azt, hogy a birtokosa tényleg tud vitorlázni! A víz veszélyes szépség, azzal óvatosan kell bánni.

 

Mint oly sok más sportra, a vitorlázásra is igaz, hogy bármikor elkezdhető, igazán profi hajóssá viszont az válik, aki gyerekkora óta folyamatosan versenyzik.

 

Hamarosan startol

Az először 1934-ben megrendezett Kékszalag a legnagyobb hagyományokkal rendelkező, valamint a leghosszabb távú tókerülő verseny Európában. A tengeri sebességi versenyek mintájára megrendezett vetélkedő a Balatonfüred - Balatonkenese - Siófok - Keszthely - Tihany -Balatonfüred útvonalon zajlik minden évben. A táv mintegy 155 kilométer, amelyet 48 órán belül kell megtenni a mintegy hatszáz hajóból álló mezőnynek. A versenyen egy2538.jpgütt rajtolnak a hagyományos, egytestű hajók és a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások, a profi csapatok és a családi vitorlázók. A Balaton jellemzően komoly próbára teszi valamennyiüket, s a Kékszalag teljesítése önmagában is komoly sportteljesítmény.

Az idei 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj rajtja 2015. július 2-án, csütörtökön 9.00 órakor lesz Balatonfüreden. Az eredményhirdetésre a balatonfüredi Kisfaludy Színpadon július 4-én 18.00 órától kerül sor.