2024. május 05. vasárnap
Györgyi napja

Vezető nélküli autó: ki a felelős a balesetért?

Az autó felhajt az autópályára, precízen beparkol a garázsba és még csak sofőr sem kell ehhez. Ez a jövő, hiszen az okos járgányok biztonságosabbá teszik a közlekedést, megoldják a nagyvárosi közlekedési gondokat, és óvják a környezetet, amennyiben hibridek. De mi van akkor, ha egy automata jármű balesetet okoz?

A vezető nélküli autók piacán tapasztalható befektetési boom következtében egyre égetőbbé válik az automata járművek okozta balesetek felelősségi viszonyainak tisztázása. Annál is fontosabb a kérdés rendezése, mert a várakozások szerint az önjáró autók akár 90 százalékkal is csökkenthetik a balesetek számát, így csak Magyarországon háromezer életet menthetnének meg évente.

 

5 probléma, amely megoldásra vár2698.jpg

Ahogy azt John Villasenor, a Brooking Institution Technológia és Innováció Központjának szakértője is hangsúlyozza, a feladat most egy olyan szabályozási keretrendszer kialakítása, amely elősegíti az önjáró autók mielőbbi forgalomba bocsátását. A felelősségi viszonyok tisztázásában meghatározó szerepe lehet a szakértő közelmúltban publikált tanulmányának. Ez alapján öt pontban vázolhatjuk fel a lehetséges problémák forrásait, és a szereplőkkel szembeni biztonsági elvárásokat.

 

1. A legalapvetőbb tényezőt az olyan kivitelezési hiányosságok jelentik, mint a fékezőerőt nem megfelelően biztosító beállítások. Ezek teljes mértékben a gyártó felelősségi körébe tartoznak.

2. A gyártó köteles felkészíteni termékét minden előre látható körülményre, többek között az éjszakai, vagy a csúszós talajon történő használatra.

3. Az előállító céget a szerződési jog is köti, tehát a reklámokban és termékleírásokban megfogalmazott ígéretekért jótállási kötelezettséggel tartozik.

4. A gyártó szintén köteles gondoskodni az eladást követően észlelt hibák kiküszöböléséről is, tehát a szoftverek folyamatos frissítéséről, indokolt esetben a termék visszahívásáról.

5. A vásárló köteles megfelelően használni az autót, vagyis az esetleges baleseteknél a fogyasztót felelősség terheli, amennyiben bármilyen átalakítást végzett a járművön.

 

A tulaj a bűnbak

2696.jpgÉrdekesség, hogy az Egyesült Államok Michigan államában minden esetben a tulaj felel az okozott kárért, ha nem bizonyított az autó hibás működése. Emellett a termékleírásokban rendre megtalálhatók azok a figyelmeztetések, amelyek az utasnak állandó odafigyelést, szükség esetén pedig beavatkozást javasolnak.
Mivel a gyártók rendelkeznek a legtöbb információval, ezek a cégek tehetnek a leghatékonyabban a járművek biztonságos működéséért. A joggazdaságtani megfogalmazás szerint e vállalatok az „olcsóbb kockázatviselők”, ezért is taglalja a fenti öt pontból négy a gyártó felelősségét.


A feladat, a vezető nélküli autókkal kapcsolatos szabályozások megalkotása tehát rendkívül összetett, és mivel a technológia egyértelműen efelé halad, a következő években egyetlen fejlett ország sem kerülheti el.

 

A utóbbi fél évszázad robbanásszerű modernizációja folytán azonban a jogi felelősség a jog egyik legdinamikusabban fejlődő területévé vált. Ezt a tendenciát, valamint a Kalifornia, Nevada, Michigan és Florida államokban már életbe léptetett szabályozásokat látva mindenesetre biztosítottnak látszik, hogy a jogalkotás, bár nem egységesen, de sikerrel veszi majd az újabb kihívást. Legalábbis Amerikában.