2024. május 05. vasárnap
Györgyi napja

Mobilt, tabletet, tévét és takarítóeszközt akarunk venni

A magyarok közül legtöbben mobiltelefont akarnak venni az elkövetkező három hónapban. A bevásárlólistán elől szerepel még a takarító berendezés és az örök sláger, a tévé. A többség a zsebéből fizet, nem tervezi hogy hitelt vesz fel az újdonságok beszerzéséhez.

Magyarországon minden háztartásban van legalább egy mobiltelefon, szinte mindenhol van számítógép vagy laptop, TV, konyhai és takarítóeszköz. A Samsung július elején nyilvánosságra hozott Techonomic Index 2015 kutatása alapján a legszembetűnőbb változás a táblagépeknél mutatható ki: a tablettel rendelkező háztartások aránya megkétszereződött tavalyhoz képest és elérte a 48 százalékot.

 3282.jpg

Kell az új, a jobb, a szebb

„Okosodnak” a magyar háztartások a felmérés eredményei alapján: az átlagos családban 19 elektronikai eszköz található, amely hárommal több, mint tavaly – mutat rá a felmérés. Vagyis úgy tűnik, túl vagyunk a válságon, legalábbis a lakosság egy része újból megengedheti magának, hogy valamilyen új technológiai eszközt vagy háztartási gépet vegyen.


A kutatás során arra is választ kerestek, mi a vásárlás legfőbb motivációja. Természetesen minden termékcsoport esetében más és más az indok, ugyanakkor jellemző minták rajzolódtak ki. A mobiltelefonok, a laptopok és a takarítóeszközök esetében a meglévő eszközzel kapcsolatos elégedetlenség a legfőbb motiváció az új vásárlására: a berendezés nem úgy működik, ahogy azt a tulajdonos szeretné.

 

A laptopok, mobilok, táblagépek és tévék esetében az is fontos szempont – nagyjából minden negyedik megkérdezett adta ezt az indoklást -, hogy a megvásárolni tervezett termék teljesítménye jobb. A dizájn – hogy az új termék jobban néz ki, stílusosabb – viszont csak a harmadik leggyakrabban említett indok volt. Ezt elsősorban a laptopok, mobilok, tévék és konyhai eszközök esetében említették a megkérdezettek.

 

Fele optimista, fele pesszimista

3283.jpgSzakértők szerint szerte a világon az emberek szemlátomást szívesen költenek arra, hogy otthonaikban új technológiát képviselő termékeket használhassanak. Ez a trend abba az irányba mutat, hogy a magyar otthonok is egyre okosabbá válnak, és felkészülnek a következő nagy technológiai ugrásra, amit az Internet of Things, vagyis a dolgok internete hoz el.

 

A Techonomic Index 2015 azzal kezdte a vizsgálódást, hogy felmérte: mennyire bizakodók vagy óvatosak a magyarok a személyes anyagi helyzetük alakulását illetően. A kutatás szerint a magyarok két, nagyjából egyenlő nagyságú csoportra oszlanak: ugyanannyian optimisták, mint ahányan pesszimisták. Majdnem ugyanannyian várnak javulást (28%) a következő 12 hónapban, mint ahányan rosszabbodásra számítanak (29%). A válaszadók közel egyharmada stagnálást jósol magának. Az egyetlen szignifikáns különbség a legpesszimistábbak és a legoptimistábbak aránya között van: előbbiek közel kétszer annyian (9%) vannak, mint az utóbbiak (5%).


Nő az étvágy az új technológiák iránt3281.jpg

A kutatás a magyarok vásárlási terveit is vizsgálta, azon belül átfogó képet rajzolt a vásárlók új, modern technológiákkal kapcsolatos attitűdjeiről. Ebből kiderült: honfitársaink kifejezetten vágynak az új technológiát megtestesítő termékekre. Legtöbben, 23% mobiltelefont tervez venni az elkövetkező három hónapban. 14% valamilyen takarítóeszközt, 13% pedig új tévét venne. Ha az idei adatokat összehasonlítjuk a tavalyiakkal, azt látjuk, hogy leginkább a takarítóeszközök és a konyhai eszközök iránt nőtt a kereslet, de mobiltelefont is jóval többen terveznek vásárolni, mint 2014-ben.

 

A vásárlók a legtöbb pénzt tévére, illetve számítógépre, laptopra szánnak. Tévék esetében átlagosan 115 ezer forintot, számítógépek, laptopok esetében pedig átlag 114 ezer forintot terveznek költeni. Érdekes, hogy táblagépre átlagosan 67 ezer forintot, míg mobilra átlag 61 ezer forintot kívánnak költeni.

 

A túlnyomó többség mindezt a megtakarításából vagy jövedelméből tervezi, nem kíván hitelt felvenni. A vásárlást hitelből tervezők aránya a tévék (a vásárolni szándékozók 36%) és a mobiltelefonok (32%) esetében magasabb az átlagnál, de ezeknél a termékeknél sem jellemző.