2018. november 20. kedd
Jolán napja

Kampány a szívbarát halételekért

Még mindig kiugróan magas a szív- és érrendszeri megbetegedések okozta halálozások száma Magyarországon. A helyzeten javítana, ha egészségesebben táplálkoznánk, például több halat ennénk.

A halételek túlnyomórészt olyan hasznos zsírsavakat tartalmaznak, amelyek kifejezetten védik a szívet és az érrendszert. A magyar lakosok többsége tisztában van a halból készült ételek pozitív élettani hatásaival, ennek ellenére a hazai halfogyasztás alig ötöde az európai átlagnak. Ezen a helyzeten kíván változtatni a Kapj rá! kampány, amely egyik fő célja, hogy felhívja a lakosság figyelmét arra: a halételek egyszerre finomak és egészségesek.

 

Súlyosan súlyosak a magyarok5081.jpg

Magyarországon a felnőtt női lakosság 62%-a, míg a felnőtt férfiak 67%-a – összesen 5 millióan – elhízottak vagy túlsúlyosak, derül ki az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet 2014-ben végzett Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálatából. Aggasztó, hogy nem sokkal jobb a helyzet a gyermekeknél sem. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének felmérése szerint már a tíz éves lányok 30,6%-a, illetve a 12 éves fiúk 26,8%-a küszködik elhízással, vagy túlsúllyal.


Részben a túlsúlyosak és elhízottak magas és egyre növekvő arányára vezethető vissza a szív- és érrendszeri problémák miatt bekövetkező halálesetek nagy száma is. Magyarországon a halálozások mintegy fele mögött szív- és érrendszeri megbetegedések állnak. A fő ok pedig a nem megfelelő életmód, beleértve a helytelen táplálkozást is.

 

A táplálkozással lehet fogyni

5082.jpg„A szív- és érrendszeri betegségek megelőzése szempontjából különösen fontos lenne, hogy a húsfogyasztáson belül nagyobb szerepet kapjanak a szívbarát, telítetlen zsírsavakban gazdag halételek, szemben a szív-érrendszer vonatkozásában kedvezőtlen, többségében telített zsírsavakat tartalmazó húsételekkel” – hívta fel a figyelmet Varga Anita, az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet dietetikus szakértője. A szakember kifejtette: a telítetlen zsírsavak, közte a gyakran emlegetett omega-3 esszenciális zsírsavak, nélkülözhetetlenek a táplálkozásban, ám az emberi szervezet nem tudja magától előállítani ezeket az értékes anyagokat.

 

Az omega-3 zsírsavak segítik a szív megfelelő működését, a vér normál koleszterinszintjének fenntartását, ezért jelentős szerepük van a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében és a diétás kezelésükben egyaránt. Ráadásul ezek a zsírsavak – már a magzati kortól kezdve - hozzájárulnak a szem és az idegrendszer optimális működéséhez is. Egyes felmérések szerint például idős korban a rendszeresen halat fogyasztóknál kisebb a szellemi leépülés kockázata, és javul a stresszel, nehéz élethelyzetekkel való megküzdés hatékonysága.

 

A halfogyasztás a megoldás5084.jpg

„A megoldás nagyon egyszerű és természetes: több halat kellene ennünk. A nélkülözhetetlen omega-3 zsírsavak a húsételek közül legmagasabb arányban a halakban találhatóak meg” – mondta Varga Anita. A tengeri és édesvízi fajok fogyasztása egyaránt javasolt. Magyarországon a fehér és a pettyes busa bővelkedik leginkább ezekben a zsírsavakban, de a hazánkban nagy volumenben tenyésztett pontyban is háromszor annyi a kedvező élettani hatású telítetlen zsírsav, mint a telített.


A magyar lakosok többsége tisztában van a halból készült ételek pozitív élettani hatásaival, a felmérések szerint a többség a halat tartja a leginkább egészséges húsféleségnek. Ennek ellenére nagyon sok a tennivaló, hiszen az egy főre jutó magyarországi halfogyasztás csupán 5,2 kilogramm évente. Az elmúlt időszakban lassú növekedés volt tapasztalható ezen a téren, ám a magyar lakosság halfogyasztása még mindig alig ötöde az európai átlagnak.


„Az egészségi helyzet javítása érdekében a magyar lakosság étrendjében nagyobb szerepet kellene kapnia a halból készült ételeknek. Ráadásul a halak számtalan módon elkészíthetőek: párolva, egészben sütve, töltve, grillezve, pörköltnek vagy paprikásnak, de kiválóak saláták vagy szendvicskrémek alapanyagaként is. A szív- és érrendszeri problémák megelőzése szempontjából pedig fontos lenne, hogy már gyerekkorban is heti egy-két alkalommal halétel kerüljön az asztalra, hiszen kedvező zsírsavösszetételén túl, a halak teljes értékű fehérjét, számos vitamint és ásványi anyagot is tartalmaznak, ráadásul könnyen emészthetőek és nagyon ízletesek” – mondta Varga Anita, aki a Kapj rá! kampány dietetikusaként is igyekszik tenni a hazai halfogyasztás népszerűsítéséért.

 

Kapj rá!5083.jpg

A Kapj rá! kampányt a Miniszterelnökség Agrár-vidékfejlesztési Programokért Felelős Helyettes Államtitkársága indította el a Halászati Operatív Program (HOP 2007-2013) keretében a magyarországi halfogyasztás ösztönzése céljával. A kampány egyszerre igyekszik felhívni a figyelmet az egészséges életmód és a tudatos táplálkozás fontosságára, valamint a fogyasztók számára is megmutatni a halételek sokféleségét és változatos ízvilágát.


További információ a Kapj rá! kampányról és a halételekről itt találsz.