2024. április 28. vasárnap
Valéria és Nimród napja

Egyre több mindent teszünk online

Ma még főképp ruhát és sportterméket veszünk online, de nem mindig lesz ez így. Hamarosan a bankfiókok helyét is az onlinefiókok és az okostelefonok veszik át. 2015-ben az EU-ban az internet felhasználók kétharmada vásárolt rendszeresen árut vagy szolgáltatást a neten.

Gyorsan nő az internetes vásárlás népszerűsége; 2015-ben az Európai Unióban az internet felhasználók kétharmada vásárolt rendszeresen árut vagy szolgáltatást online felületen, Magyarországon pedig 47 százalékra nőtt az online vásárlások aránya a nethasználók körében. Ez az elmúlt három évre vetítve 12 százalékpontos növekedést jelent.

 

Bár a virtuális vásárlási toplista élére a ruházati és sporttermékek, utazás, szállásfoglalás, háztartási és számítástechnikai eszközök kerültek, a tendencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások körében is terjed. A Concorde Alapkezelő szerint figyelemre méltó, hogy az európai internetezők közül minden kilencedik felhasználó pénzügyi terméket, banki, biztosítói szolgáltatást is rendszeresen vásárol a weben, ahol a kínálat folyamatosan bővül olyan online pénzügyi szolgáltatásokkal, amelyekre a kereslet az offline térben már régóta jelentős.

 

A bankfiókokról is leszokunk?6397.jpg

Az Alapblog összeállítása a bankfiókhálózatok jövőjét vizsgáló amerikai elemzések alapján arra hívja fel a figyelmet, hogy e téren is jelentős változást hozhatnak a társadalom legnagyobb arányát adó Y-generáció igényei és szokásai. Ezek ugyanis messze mások, mint a korábbi generációknál megszokottak. Amellett, hogy a mai technológiák birtokában az emberek többnyire terhesnek érzik, ha valamit személyesen kell elintézniük, egyre több olyan online szolgáltatás jelenik meg, amely tovább szűkíti a bankok és az ügyfelek közötti kapcsolatot. Az online csatornák erősödésével a fiókok látogatottsága várhatóan tovább esik, a csökkenés azonban nem mindenhol lesz egyforma. Erre utal, hogy bár több olyan európai ország is van, ahol a bankfiókok száma a felére esett vissza, az USA-ban egyelőre messze nem ennyire meredek a zuhanás. 2014 végéig még csak 4,8%-os csökkenést lehetett mérni a 2009-es bankfiókszám csúcshoz képest.

 

Az online megoldásokon túl mi töltheti majd be az űrt a megszűnt fiókok után? Jöhetnek a csúcsidőben nyitva tartó reptéri check-in pulthoz hasonló mikrofiókok, illetve a távolabbi jövőben az okostelefonok lesznek a bankok legfőbb csatornái. Bár a digitalizáció következtében a bankfiókok iránti kereslet egyértelműen visszaesett, várhatóan e csatorna sem tűnik el teljesen. Ha egy átutalásról vagy készpénzfelvételről van szó, már általában a lakosság sem a fiókban gondolkodik.

 

A Concorde Alapkezelő szerint ugyanakkor a komplexebb, nagy értékű tranzakciókhoz kapcsolódó tanácsadás; mint egy hitelfelvétel vagy a vagyonkezelés terén továbbra is fontos a személyes kapcsolat, és ez a jövőben is így marad. Így mind a bankok, mind a pénzügyi szolgáltatók számára fontos marad a fizikai jelenlét fenntartása, még ha alacsonyabb szinten is, mint ahogy azt eddig tapasztaltuk. A jelenlegi trendek arra utalnak, hogy a készpénzt kezdik felváltani a banki tranzakciók.

 

A legjobb hazai netbank6396.jpg

A Bankmonitor tavalyi felmérése szerint a MagNet Bank online banki megoldása bizonyult a saját ügyfelei körében leginkább kedvelt internetbanki felületnek a hazai piacon. A közösségi bankot a Citibank és a Gránit Bank követte a toplistán.

A MagNet megújított netfiókjában ma már egymásnak adják a kilincset az ügyfelek: a tranzakciók 98 százaléka ezen a csatornán keresztül történik, amely reszponzivitása folytán éppoly egyszerűen használható mobilról vagy akár tabletről is. A MagNet azonban nem csak az interneten innovál: a 2015 decemberében megnyitott ötödik kerületi közösségi pont mintájára szeretné a többi budapesti, valamint az agglomerációban lévő fiókjait is fokozatosan átalakítani.

A fair trade biokávézó, reggelizőhely, civileket támogató találkahely és tranzakcióképes bankfiók szerepet betöltő közösségi pontban az ügyfél és bank között fesztelen, hierarchia nélküli kapcsolat tud kialakulni, eltérően attól, amit a pénzügyi szférában eddig megszoktunk. Olyan helyeket alakít ki a bank, ahol egyaránt jó pénzügyeinket intézni és társasági életet élni. – Fizikai jelenlétre ugyanis szüksége van egy banknak, de nem azért, hogy az ügyfelek ott utaljanak, intézzék a betétlekötésüket, vagy hitelt igényeljenek – tolmácsolja a pénzintézet tulajdonosainak filozófiáját Pozsonyi Gábor, a MagNet Magyar Közösségi Bank vezérigazgató-helyettese.