2024. április 26. péntek
Ervin napja

Itt a tavasz, jöhet a nyárigumi!

Javában tart az abroncscsere időszaka. A Magyar Gumiabroncs Szövetség segít értelmezni az abroncsok oldalán található DOT számokat, illetve szakértői útmutatást ad, hogy meddig számít újnak egy abroncs. 

A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!

 

Tíz évig oké

A gumiabroncs

 

Frissen gyártott: 3 éves korig

 

Új: egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!

 

Élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonságtechnikai okokból nem ajánlott!

A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.

 

Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.

 

A válság indulása óta, 2007 óta rohamosan nőtt az autópark öregedése. A hasznaltauto.hu statisztikái szerint az idősebb autók jóval hamarabb, átlagosan 4-5 hét alatt elkelnek, miközben a legfiatalabb, magasabb értékű autók eladására jellemzően két hónap alatt kerül sor.

Azokban a megyékben, ahol alacsonyabbak az átlagkeresetek ott 300 alatt van az ezer főre jutó autók száma, a fővárosban, Pest megyében, és a gazdaságilag fejlettebb megyékben pedig a 400-hoz közelít ez a szám. Európában jellemzően 400-600 autó jut ezer lakosra.

Egy jó állapotú 6 éves abroncs tehát értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni. A hivatalos szakszervizek készségesen adnak felvilágosítást az általuk forgalmazott abroncsokkal kapcsolatban felmerülő bármilyen, a gyártásra, szerelésre, javításra, tárolásra vonatkozó kérdésre.

 

Nem igazak a szőkenős viccek

 

A KSH Közlekedési baleseti statisztikai évkönyve szerint a nők óvatosabb vezetők: lassabban és körültekintőbben vezetnek, a közlekedésbiztonságra jobban ügyelnek, szinte soha nem vezetnek, miután alkoholt fogyasztottak. Ráadásul nagy figyelmet fordítanak a velük egy autóban utazó gyerekek biztonságára is. 

 

Ugyanakkor a női vezetők - itt olvashatja anyáknak szóló 10 + 1 autóvezetési tippünket - óvatossága nem mindig bizonyul elegendőnek, ha az autó technikai állapota nem megfelelő. Főleg annak fényében érdemes ezen elgondolkodnunk, hogy a jelenleg Magyarországon forgalomban lévő, több mint 3 milliós autópark átlagéletkora 13,9 évre nőtt, és az utóbbi években egyre öregebb autók közlekednek a magyar utakon. Sőt, az eladásra hirdetett autók átlagéletkora is közelít a 12 évhez - hívta fel a figyelmet Fodor László, a Használtautó.hu autós portál szakértője.

 

Problémának nevezte, hogy csaknem másfélszer annyi használt autót hoznak be az országba külföldről, mint amennyi új autót itthon eladnak. Ezeknek az átlagéletkora tíz év feletti, így továbbra sem sikerül megállítani az autópark öregedését. Használt autóvásárlásnál se feledkezzünk meg a gumik ellenőrzéséről: az abroncsaink minősége és állapota kulcsfontosságú szerepet játszik a biztonságos közlekedésben – annak fényében különösen, hogy a gumiabroncs a gépkocsink egyetlen olyan része, amely közvetlenül érintkezik az úttesttel!