2024. április 19. péntek
Emma napja

20 éves a patikakártya

Idén ünnepli 20 éves fennállását a Patika Egészségpénztár, amely azon kevés, az indulása óta változatlanul magyar tulajdonban lévő hazai cégek egyike, amely épségben, egészségben megélte a felnőttkort. Az alapítók szerint a rugalmas szervezeti struktúra, az ügyfélközpontúság, a szolgáltatások magas minősége áll a siker hátterében.

A Patikapénztár azon kevés, az indulása óta változatlanul magyar tulajdonban lévő kasszák egyike, amely épségben, egészségben megélte a 20. születésnapját. Bár az önkéntes pénztári szektor erősen kitett a napi kormányzati politikának, a rugalmas szervezeti struktúra, az ügyfélközpontúság, a szolgáltatások magas minősége és a függetlensége minden nehézségen átlendítette a pénztárat, amelynek ma több mint 100 000 aktív tagja van, 6500 munkáltatói partnere és 10 ezernél is több szolgáltatóval áll szerződéses kapcsolatban. Ezzel évek óta a 4. legnagyobb ágazati szereplő, amely hidat teremt a munkáltatók és a lakosság között az öngondoskodás erősítése, az egészségügy fenntartható finanszírozásának megteremtése érdekében.

A 20 éves sikertörténetben döntő szerepük van a gyógyszerészeknek, akik az induláskor a szükséges tőke mellett a szaktudást és a patikakártya elfogadásának lehetőségét is biztosították a pénztár számára. „Összefogás a betegek érdekében” – volt az induló Patikapénztár szlogenje, amelyet a támogatók találtak ki, utalva arra, hogy a betegség lelki terhei mellett az anyagi nehézségeket is enyhíteni kell.

 

Nincs új a nap alatt

A hazai egészségügyi szolgáltatások finanszírozásának problémája már akkor látszott többek között a patikákban: 10 év alatt 29-szeresére nőtt a magyar lakosság gyógyszerkiadása. „Míg 1990-ben 2,5 milliárdra, 1999-ben 73 milliárd forintra rúgott az az összeg, amelyet gyógyszerekért fizettek ki” – nyilatkozta 2000 májusában a Napi Gazdaságnak Lukács Marianna, a Patika Egészségpénztár alapító tagja. Az első évben 500 gyógyszertár – akkor ez a szám azt jelentette, hogy minden negyedik patika – csatlakozott elfogadóhelyként a pénztárhoz, amely ezután a K&H segítségével tömegesen tudott POS-terminálokat telepíteni a gyógyszertárakba.

Lukács Marianna azt vallja, a folyamatokat a legelső pillanatban úgy kell megtervezni, hogy azok kiszolgálják a cég későbbi növekedését. Ezért számára nem is volt kérdés, hogy a pénztár indításakor – 1999-ben elsőként a szektorban –megjelenjen a kényelmes fizetést biztosító patikakártya is. Az első évben ötszázan léptek be a kasszába.

– Annyi tagunk volt, ahány szolgáltatónk. Az ötszáz pénztártag – bár elmaradt a várakozásainktól – jelentős eredmény volt akkoriban, hiszen az önkéntes egészség- és önsegélyező pénztárak összesen sem tartottak nyilván 100 ezer főt. A pénztári szektorban a kiváló szolgáltatás mellé türelemre is szükség van: tíz év alatt sikerült elérnünk a százezres tagságot. Ebben az időszakban fejlesztésre fordítottuk a bevételünk jelentős hányadát, aminek köszönhetően elértük, hogy a Patika-csoport ma több lábon áll: a szolgáltatóknak, munkáltatóknak, tagoknak egy kézből több szolgáltatást kínálunk, ami a stabil működésünk és a kiegyensúlyozott növekedésünk záloga – mondja az alapító.

A menedzsment immár 20 éve dolgozik azon, hogy minél többen, minél hosszabb ideig éljenek egészségesen, hogy javuljon az egészségértés a hazai lakosság körében, hogy nőjön azok aránya, akik rendszeresen mozognak, egészségesen táplálkoznak, és tisztában vannak a prevenció fontosságával. Az innováció ma is hangsúlyos szerephez jut a társaság üzleti stratégiájában. Ennek köszönhető például, hogy a Patikapénztárba érkező befizetések egyharmada online bankkártyás fizetés, amely a saját engedélyezési rendszernek köszönhetően azonnal gyarapítja a tag költhető egyenlegét. Egy éve már arra is van lehetőség a CIB Bank pilotprojektjének köszönhetően, hogy a pénztártagok állandó utalási megbízást adjanak a Patikapénztár weboldalán. A biztonságos és ingyenes kényelmi szolgáltatás leveszi a tag válláról a rendszeres befizetés gondját: a tetszőlegesen megadott összeget a bank minden hónapban ugyanazon a napon levonja a bankkártyáról, és jóváírja az egészségpénztári számlán.

 

Az idei zászlóshajó: célzott támogatás

A befektetés- és fejlesztésközpontú vezetési szemléletnek köszönhető az is, hogy a pénztár az idén januártól főszerepbe került céges célzott támogatás révén egyedülálló megoldást kínál mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak: a cégcsoporton belül rendelkezésre álló többzsebes kártyatechnológiának köszönhetően kizárólag a csoporthoz tartozó két kassza tagjai tudják a meglévő patikakártyájukkal költeni a célzott munkáltatói támogatást már a januári induláskor akár a gyógyszertárakban, akár a magánegészségügy szereplőinél.

Nem véletlen, hogy az előre kidolgozott csomagokra számos munkáltató már decemberben szerződött a pénztárral, sokan pedig januárban döntenek a célzott támogatásként finanszírozott szolgáltatásokról.